Förändring i Stora Ensos koncernledning

Stora Enso utser Malin Bendz till personaldirektör och medlem i koncernens ledningsgrupp.

Stora Ensos nuvarande personaldirektör Lars Häggström har beslutat sig för att lämna företaget. Efter att i sex år ha lett koncernfunktionen Human Resources hos Stora Enso kommer han att gå till en position som ”Executive in Residence” vid den schweiziska handelshögskolan IMD.

Malin Bendz, personalchef för Stora Ensos division Paper, kommer att tillträda posten som personaldirektör och medlem av koncernens ledningsgrupp den 1 november 2016. Hon har varit anställd hos Stora Enso sedan 2000 och arbetat med internationella personalfrågor med bas i Sverige och Brasilien, samt inom affärsutveckling och inköp. Hon har en MBA och en kandidatexamen i personaladministration och organisationsutveckling. Malin Bendz kommer att vara stationerad i Stockholm.

– Jag är mycket glad att få välkomna Malin till koncernledningen. Med sin omfattande och breda erfarenhet på personalområdet kommer hon att bidra med värdefull kunskap när vi fortsätter utvecklingen av vår verksamhet till ett tillväxtföretag inom förnybara material, säger Stora Ensos vd Karl-Henrik Sundström. – Jag vill också tacka Lars för hans arbete med att utveckla arbetet på personalområdet, särskilt när det gäller att ta vår ledarskapskultur till en ny nivå. Jag önskar honom allt gott, när han nu går vidare mot nya utmaningar.

Foto av Malin Bendz finns här: http://bmt.storaenso.com/l/JW2BkXv8SC8Z

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Lilja, kommunikationsdirektör, tel. +46 1046 71668

Frågor från investerare:
Ulla Paajanen-Sainio, chef för investerarrelationer, tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomassa, trä och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och omsättningen uppgick 2015 till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Lilja
kommunikationsdirektör