Hon ska leda arbetsgivarna i Svenska kyrkan

Report this content

Helén Källholm, 52 år, har tillträtt som ny direktör för Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation som företräder nästan 800 kyrkliga arbetsgivare och svarar för begravningsverksamheten.

– Jag ser verkligen fram emot att ännu mer lära känna den här sidan av Svenska kyrkan, den som handlar om att vara arbetsplats och arbetsgivare och att dessutom ha hand om begravningsverksamheten i nästan hela landet, säger den nytillträdda direktören Helén Källholm. Hon leder ett kansli på Söder i Stockholm och ett antal regionalt placerade arbetsgivarkonsulter, sammanlagt 40 anställda.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation ska bidra till att kyrkan uppfattas vara en bra arbetsgivare och en bra arbetsplats också i tider som kan innebära neddragningar, säger Helén Källholm.

Arbetsgivarorganisationens olika enheter servar församlingar, samfälligheter och stift med expertis och rådgivning i arbetsgivarfrågor som arbetsrätt och arbetsmiljö, samt i begravningsverksamhets- och fastighetsfrågor. Utbildningsverksamheten över hela Sverige är omfattande och samlar nära 10 000 deltagare varje år.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation företräder de kyrkliga arbetsgivarna, församlingar, samfälligheter och stift i löneförhandlingar och tecknar kollektivavtal för de ca 23 000 anställda runt om i landet.

Om Helén Källholm (bild - se nedan)

Helén Källholm är född 1957, civilekonom från Handelshögskolan i Göteborg, har arbetat i det privata näringslivet som auktoriserad revisor och managementkonsult, men även som ekonomichef och vice vd i ett IT-företag. Senast arbetade hon på Ersta diakoni där hon var ekonomichef under större delen av de senaste åtta åren och på slutet biträdande och tillförordnad direktor. Hon efterträder Torbjörn Zygmunt som i somras gick i pension.

Presskontakt: Kristiina Ruuti, pressekreterare 018-169606, 070-5763998 kristiina.ruuti@svenskakyrkan.se

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation som tidigare hette Svenska kyrkans församlingsförbund är arbetsgivar- och serviceorganisation för Svenska kyrkans församlingar, samfälligheter och stift. www.svenskakyrkan.se/arbetsgivare