McDonald’s inviger ny restaurang i Airport City

Idag, den 24 oktober, invigs McDonald’s nya restaurang vid infarten till Landvetter flygplats. Restaurangen kommer att drivas av franchisetagaren Björn Huss, som redan äger McDonald’s i Partille. Den nya restaurangen är startskottet för handelsområdet Airport City.

– Genom restaurangen i Airport City hoppas jag kunna fortsätta att bidra positivt till utvecklingen av regionen. Den nya restaurangen skapar cirka 55 nya jobb och jag ser fram emot att medverka till att fler ungdomar nu kan ta ett första steg in på arbetsmarknaden, säger Björn Huss, franchisetagare och ägare av McDonald’s Landvetter.

Björn Huss började själv jobba extra på McDonald’s som 16-åring och vet av egen erfarenhet vilken möjlighet det är om man som ung kan kombinera jobb och studier. Redan som 22-åring blev han dessutom restaurangchef, på en av Sveriges då bäst säljande restauranger. Björn har genom åren arbetat både på huvudkontorets utbildningsavdelning och på driftavdelningen, innan han 2002 blev franchisetagare och köpte restaurangen i Partille. Den nya restaurangen vid Landvetter kommer han och hans hustru Åsa driva, tillsammans med ett restaurangteam på 55 medarbetare.

– Jag är faktiskt ett levande exempel på de fantastiska utvecklingsmöjligheter som McDonald’s erbjuder. I och med att min verksamhet växer kan jag ge tillbaka av samma möjligheter till fler unga medarbetare med ambitioner, säger Björn Huss.

Den nya restaurangen är cirka 400 kvadratmeter och har 120 sittplatser. Restaurangen kommer att vara öppen dygnet runt och därmed också servera det nya, utökade frukostsortimentet som McDonald’s introducerade på alla morgonöppna restauranger i våras. Dessutom är den utrustad med en tvåfilig McDrive och har ett attraktivt läge längs den vältrafikerade riksväg 40, vid infarten till Landvetter flygplats och Airport City.

– Vi ser med glädje fram emot att McDonald’s restaurang på ett positivt sätt ska attrahera andra spännande etableringar i Airport City, säger Jessica Waller, näringslivschef i Härryda Kommun, som klipper bandet vid invigningen.

McDonald’s är den första aktören i det nya handelsområdet och etableringen är en del i McDonald’s tillväxtstrategi - att öppna cirka 50 nya restauranger och skapa 2000 nya jobb på fem år.

För mer information eller pressvisning, kontakta:
Björn Huss, franchisetagare McDonald’s Landvetter och Partille, telefon 070-354 87 12, e-post: bjorn.huss@se.mcd.com.
Frida Berg, presschef på McDonald’s, telefon: 070-354 8505, e-post: frida.berg@se.mcd.com.

Pressbilder från invigningen kommer att finnas på Flickr.

Med cirka 220 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Varje dag besöker ca 435 000 gäster någon av våra restauranger. Över 80 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s är idag restaurangbranschens enskilt största inköpare av svenskt nötkött. Sedan 2010 är McDonald’s certifierat av Astma- och Allergiförbundet inom ramen för Tryggare mat, som enda restaurangkedja i Sverige. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter och Facebook.