Lista: Här är svenska folkets mobilfavoriter

Fyra av tio svenskar uppger att Apple är deras favoritvarumärke när det kommer till mobiltelefoni. Allra starkast fäste har varumärket bland högutbildade och boende i Stockholm. Men bland de med gymnasieutbildning som högsta utbildning och boende i Norrland föredras marknadsledaren Samsung i högre grad.

Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken.

Mobiltelefonbranschen är en av de reklamintensivaste och nya modeller lanseras av tillverkarna i stadig takt. Sverige benämns ibland som ”Iphoneland”, och när svenska folket fick välja fritt bland 12 av de kändaste varumärkena och ranka vilket som är ens favorit hamnade Apple i topp. 41 procent valde varumärket som nummer ett och högutbildade (45 %), boende i Stockholm (48 %) och egenföretagare (59 %) svarade i högre grad att de föredrog varumärket.

Men i undersökningen framkommer också att gillandet för Apple är avsevärt lägre för de äldre i samhället. Bland pensionärer föredras Apple av endast 25 procent att jämföra med hela befolkningen, 41 procent.

Avståndet ned till tvåan på listan, marknadsledande Samsung, är 14 procentenheter. Starkast fäste har varumärket bland de som har gymnasieutbildning som högsta utbildning, och boende i Norrland.

– Apple har haft en ikonstatus sedan de lanserade Iphone. Men i takt med att konkurrenter kommer med jämbördiga alternativ ser gapet ut att minska när det kommer till varumärkespreferens, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Noterbart är också Nokia som dominerade mobilmarknaden under hela 1990-talet och ända fram till andra halvan av 2000-talet då Iphone och Android-telefonerna tog över får fyra procent av rösterna i undersökningen, men bland de äldre (65-79 år) föredras varumärket av betydligt fler, tio procent.

Vilket är ditt favoritvarumärke när det kommer till mobiltelefoni?

• Apple 41 %
  • Samsung 27 %
  • Sony 9 %
  • Nokia 4 %
  • Huawei 3 %
  • Doro 1 %
  • HTC 1 %
  • LG 1 %
  • Honor 0 %
  • Lenovo 0 %
  • Microsoft 0 %
  • Motorola 0 %
  • Inget av ovan 3 %
  • Vet ej 9 %

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Tero Marjamäki
tero.marjamaki@annons.se

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se.

Apple är svenskarnas favoritvarumärke när det gäller mobiltelefoni. 4 av 10 har varumärket som sin favorit. Men gapet till tvåan Samsung är bara 14 procentenheter visar en ny undersökning från Novus och Sveriges Annonsörer.

Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer