Nytt certifieringsprogram ska skapa tryggare digitala annonsörer

I Sverige har online ökat med 700 procent sedan år 2000 och spelar idag en stor roll för landets ekonomiska välmående.  Samtidigt visar studier att en extremt låg andel marknadsförare internationellt (9 %) är fullt trygga i att sina digitala investeringar verkligen fungerar. Nu lanserar därför Sveriges Annonsörers digitala rådgivare ett komplett certifieringsprogram inom digital marknadsföring med tillhörande kurser.

Investeringarna i digital marknadsföring har ökat lavinartat de senaste tio åren – från fyra till 40 procent. Inom de närmsta åren spås siffran öka till minst 70 procent. Enskilda individers digitala kompetens är avgörande för både deras och företagens framtid. Därför tar nu Sveriges Annonsörer ett krafttag tillsammans med sina digitala rådgivare för att säkerställa att annonsörer får maximal effekt på sina digitala investeringar.

Lanseringen av boken ”Så blir du bäst på digital marknadsföring", skriven av Sveriges Annonsörers digitala rådgivare, Rufus Lidholm, är ett steg för att hjälpa fler att säkra sina digitala marknadssatsningar. I boken ges konkret vägledning, många råd och praktiska exempel.

Certifieringsprogrammet som nu lanseras är ytterligare en ambition att få fler annonsörer att bli bättre på det digitala. Programmet blir det första som lanseras av en oberoende part för annonsörer.

– Tidigare har det bara funnits digitala certifieringar för andra yrkeskategorier, mediesäljare bland annat. Nu måste annonsörerna komma ikapp kunskapsmässigt. Både när det gäller att sätta strategier och att följa upp projekt, för att i ett senare skede kunna ta hem hela den digitala affären. Att så få marknadsförare är trygga i att det man gör online ger effekt är oroväckande. Det digitala bidrar idag till en tredjedel av vårt lands ekonomiska välstånd och måste prioriteras, säger Malin Johansson, digital rådgivare.

Certifieringsprogrammet är i ett första skede uppdelat i två: ”Digital strategi” och ”Digital analys” och finns som freemium och premium. Efter premiumkursen kommer deltagaren att få genomföra ett 90-minuterstest, där alla som klarar testet blir certifierad i två år. Genomförandet av en certifiering ger titeln ”Digital Marketing Professional”, genomförandet av två certifieringar ger titeln ”Digital Marketing Master”.

För frågor och mer information, vänligen kontakta:

Malin Johansson, digital rådgivare
malin.johansson@annons.se

Rufus Lidman, digital rådgivare
rufus.lidman@annons.se

Tero Marjamäki, pressansvarig
Tero.marjamaki@annons.se
0736- 53 71 36

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se.