Ökade medieinvesteringar för 2010

– ett viktigt prognosverktyg för den allmänna konjunkturen Sveriges Annonsörer genomför årligen en undersökning bland medlemmarna om sina planerade medieinvesteringar. Det senaste resultatet andas positivism och visar ett oväntat uppsving för mer traditionell media som tv, radio och print. Hela 33 procent av respondenterna* säger att de planerar att öka sina investeringar inför nästa år.

• – ett viktigt prognosverktyg för den allmänna konjunkturen

Sveriges Annonsörer genomför årligen en undersökning bland medlemmarna om planerade investeringar i marknadskommunikation. Det senaste resultatet andas positivism och visar ett oväntat uppsving för mer traditionell media som tv, radio och print. Hela 33 procent av respondenterna* säger att de planerar att öka sina investeringar inför nästa år.

Planerade investeringar i marknadskommunikation 2010 (undersökning nov-09).

• Öka investeringarna: 33,1%
  • Bibehålla investeringarna: 41,1%
  • Minska investeringarna: 24,5%
  • Vet inte: 1,3%

*Resultatet bygger på svaren från 153 marknadschefer. Undersökningen skickas till Sveriges Annonsörers samtliga medlemsföretag. Se bilaga för ytterligare tabeller.

– Medieinvesteringarna har hittills under 2009 minskat med 15 procent. Ett tapp vi tidigare aldrig tidigare historiskt skådat. Att så pass många annonsörer signalerar att de avser att öka sina medieinvesteringar visar tydligt att konjunkturen ser ut att ta ett steg i rätt riktning. Och annons konjunkturen ligger alltid före i konjunkturcykeln så nu vänder det, säger Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer.

– Det är överraskande och glädjande med årets undersökningsresultat. Det är en helt annan positiv syn inför 2010 än vad vi har sett under hela 2009. Mediekanaler som tv, radio och print kommer igen starkt jämfört med det senaste året. Kanske kan det bero på att dessa medier tvingats till bättre och mer flexibla lösningar för annonsörerna. Mindre oväntat är det med ökningarna inom digitala medier som mobilmarknadsföring och internet, säger Margareta Kylberg, medierådgivare på Sveriges Annonsörer.

Enligt IRM (Institutet för reklam- och mediemätningar) uppgick de samlade medieinvesteringarna 2008 till 32 miljarder kronor.

Undersökningen från november 2009 bifogas som pdf.