Sveriges Annonsörer fyller 85 år

- och är piggare än någonsin! Den 15 november 2009 fyllde intresseorganisationen Sveriges Annonsörer 85 år. Ursprungligen var organisationens huvudsakliga syfte att få fram uppgifter om tidningsupplagor. Idag, med ett stadigt växande och föränderligt medielandskap är fortfarande den främsta uppgiften för organisationen att få fram korrekt underlag och statistik för landets annonsörer.

- och är piggare än någonsin!

Den 15 november 2009 fyllde intresseorganisationen Sveriges Annonsörer 85 år. Ursprungligen var organisationens huvudsakliga syfte att få fram uppgifter om tidningsupplagor. Idag, med ett stadigt växande och föränderligt medielandskap är fortfarande den främsta uppgiften för organisationen att få fram korrekt underlag och statistik för landets annonsörer. Målet är att annonsörerna ska få bättre effekt på sina investeringar i marknadskommunikation.

Dåtid och nutid
Svenska Annonsörers Förening bildas på initiativ av landets då ledande annonsörer. Ursprungligen var intresseorganisationens främsta uppgift att få fram realistiska uppgifter om tidningarnas upplagor. Vid tidpunkten var publicisterna själva mycket återhållsamma med denna redovisning och arbetet krävde att någon åkte runt och räknade tidningsbuntar på lastkajer.

Svante Sköldberg höll i Svenska Annonsörers Förening från 1980 till 1994. Under Svantes tid ändrades namnet till Annonsörföreningen.
- Några av de viktigaste frågorna under min tid var tv-reklamutredningen som jag var med i och som ledde till införandet av reklam i tv, TV3 var först. Och lanseringen av Etiska Rådet mot Könsdiskriminerande reklam, ERK som jag var initiativtagare till. Dessutom tog jag initiativ till etableringen av Institutet för Reklammätningar, IRM. De två viktigaste frågorna nu är utvecklingen av reklam på internet och mätningar av reklamens effekter - något som kommer att vara aktuellt under överskådlig framtid, säger Svante.

Anders Ericson är vd för organisationen sedan 1999. Under denna period har namnet ändrats till Sveriges Annonsörer.
- Den viktigaste frågan under min tid på Sveriges Annonsörer är definitivt lanseringen av Reklamombudsmannen. Och blickar vi framåt är en fungerande självreglering den i särklass viktigaste frågan att fortsätta driva.

Läs mer om Sveriges Annonsörer: www.annons.se.