Ny konjunkturbedömning från Sveriges Byggindustrier Göteborg: Stabil byggmarknad i Väst

Konjunkturläget i byggindustrin utvecklas mycket positivt i Sverige och så även i Västra Sverige. De närmaste åren utgör bostadsbyggandet och byggandet av övriga lokaler motorn i byggandet i Västsverige medan längre fram väntas infrastrukturinvesteringarna överta rollen.  Det visar årets första konjunkturprognos från Sveriges Byggindustrier för region Väst.

I år stärks byggandet som mest i de regioner som ligger på framkant när det gäller bostadsbyggandet, vilket även gäller för Västra Götaland. Uppgången i byggandet är relativt ojämnt fördelad över landet men hyfsat stabil i regionen. I Göteborg, Södra Älvsborg och Bohus- Norra Älvsborg är marknaden tämligen stabil och t.o.m. svagt ökande kommande år medan marknaden i Skaraborg, dock från en låg nivå och kraftig nedgång de senaste åren, upplever ett litet lyft under 2014 för att sedan falla tillbaks något igen 2015.

I Göteborgsregionen har bostadsbyggandet stärkts de senaste åren och bostadsbyggandet är stabilt. Förra året färdigställdes över 2300 lägenheter inom Göteborg Stad och inom ”Göteborgsregionen” färdigställdes drygt 4000 bostäder under samma period.

– Tröghet i den alltför långa planprocessen, finansiella villkor, bristen på attraktiv mark för bostadsbyggande samt en rad överklaganden bidrar bl.a. till att inte fler bostäder producerats de senaste åren, säger Andreas Brendinger, regionchef Sveriges Byggindustrier region väst.

Anläggningsbyggandet haltar något efter färdigställandet av projektet Bana Väg i Väst i slutet av 2012. En ökning av marknaden väntas dock i slutet av 2014 och under 2015.

– Den stora uppgången förväntas dock först under 2016 då de stora offentliga infrastruktursatsningarna inom västsvenska paketet faller ut och kommer att bidra till en rejäl uppgång i sektorn kommande år, säger Andreas Brendinger.

Samtidigt faller dock de privata anläggningsinvesteringarna något.

Sammanfattningsvis en stabil marknad, en svag ökning men med få överraskningar. Sysselsättningsmässig tyder prognosen på en ökad sysselsättning under prognosperioden.

Byggmarknaden i Stockholm (som totalt sett är mer än tre gånger så stor som i Göteborg) går väldigt bra (prognos ca +5% per år, kommande år) medan Skåne och Malmö, liksom flera icke kustnära regioner hör till de områden där byggandet går trögt just nu.

Bygginvesteringarnas utveckling i Västra Götaland
Investeringsvolym samt årlig procentuell volymförändring
Mdkr Utfall Prognos
Sektor 2012 2012 2013 2014 2015
Bostäder 18.9 -14,5  10.4  7,5 1,4
Lokaler 14,8   4 -10 -3,9 6
Anläggningar 10,4 12,5 -10 -2,2 8
Summa bygginvesteringar 44,1  -3  -1  2 5

Bygginvesteringarnas utveckling i Göteborgsregionen*
Investeringsvolym samt årlig procentuell volymförändring
Mdkr Utfall Prognos
Sektor 2012 2012 2013 2014 2015
Bostäder 14,3 -10  9,2  8,3  0
Lokaler  9,1   3,1  1,1 -6,4  5,4
Anläggningar  6,1   0 -10,2 --3,4 14,8
Summa bygginvesteringar 29.5  -4   3  2  4

* Göteborgsregionen i vår prognos omfattar kommunerna: Göteborg, Öckerö, Kungälv, Stenungsund, Tjörn, Ale, Lilla Edet, Partille, Lerum, Alingsås. Härryda, Mölndal samt Kungsbacka.

För mer information om de lokala prognoserna se: http://prognos.bygg.org/.

För kompletterande information och PDF-filer kontakta: Andreas Brendinger, andreas.brendinger@bygg.org, tel. 031-708 41 10  eller 070-725 68 78

Nationell prognos (som också släpps idag) kontakta: Johan Deremar, nationalekonom, 070-558 67 44, johan.deremar@bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org

Citat

Andreas Brendinger, regionchef Sveriges Byggindustrier region väst.