• Swedbank/

Bättre tillväxtutsikter trumfar politiska risker – ny investeringsstrategi från Swedbank

Ekonomiska stimulanser i USA, bättre utsikter för vinsttillväxt i bolagen och stigande inflation är några av skälen till att Swedbank Analys i december väljer att övervikta aktier på bekostnad av räntor i placeringsportföljerna. Samtidigt är synen på kreditmarknaden neutral.

Sedan den omedelbara återhämtningen efter finanskrisen har världsekonomin lidit av brist på tillväxt–både vad gäller global BNP-tillväxt eller bolagsvinster. Den viktigaste skillnaden mellan den nuvarande konjunkturcykeln jämfört med tidigare cykler är det höga sparandet inom privat sektor samtidigt som enskilda länder har fört en stram finanspolitik. Två faktorer som kan komma att ändras under nästa år.

Jerker Söderström, allokeringsstrateg på Swedbank utvecklar:
– Redan innan Trumps valseger hade konjunktursignalerna börjat peka uppåt för såväl industrin som tjänstesektorn. En signal om att näringslivet börjar se ljusare på framtiden och ett viktigt stöd för tillväxten.

Trumps intåg i politiken kommer sannolikt att ge ökade finanspolitiska stimulanser, vilket på kort sikt kan bidra till bättre förutsättning för tillväxt i USA. Kombinationen av en bättre tillväxt samt ökad sannolikhet för stimulanser resulterar i ett 2017 där speciellt de mogna ekonomierna tar ett litet steg mot en mer normal tillväxttrend. Swedbank Analys har dock en något mer försiktig inställning mot tillväxtmarknader efter dess starka utveckling under 2016 samt osäkerheten kring den kinesiska banksektorn och känsligheten för en starkare dollar.

Högre inflationsförväntningar ger högre räntorDe positiva tillväxtutsikterna har även dragit med sig inflationsförväntningarna uppåt, vilket har redan resulterat i en uppgång av de långa räntorna. Stigande räntor, allt annat lika, utmanar övriga tillgångsslag då den relativa avkastningspotentialen minskar. Anledningen till de högre räntorna är dock de ljusare tillväxtutsikterna och därmed drivna av en anledning som gynnar aktiemarknaden.

Vikten i krediter neutraliseras
Swedbanks samlade bild för kreditmarknaden är relativt oförändrad, men uppsidan för fortsatta kapitalvinster är nu begränsade. ECB:s stödköp kommer att avta och därmed lättnaderna klinga av i den förväntade avkastningsberäkningen. Trots att Swedbank inte ser kraftiga risker för uthållande kursnedgångar efter de kommande regeringsvalen i Europa, neutraliseras övervikten i kreditexponering.

Efterlängtad vinsttillväxt på aktiemarknaden
Givet de positiva konjunktursignalerna ses en ökad sannolikhet för positiv vinsttillväxt när det blickas in i 2017. Förväntningarna är återigen över 10 procent i årstakt men för första gången på flera år ses en betydligt högre sannolikhet för att förväntningarna äntligen realiseras.

Europa erbjuder förvisso en intressant potential givet att lönsamheten börjar normaliseras, men givet det osäkra politiska läget kan förbättringen ligga bortom 2017. Swedbank Analys väljer därför att undervikta europeiska aktier till fördel för Sverige och USA. Helhetsbedömningen är att trots riskerna erbjuder aktiemarknaden ett bra alternativ för investerare.

Jerker Söderström avrundar:
– Värderingen av aktiemarknaden, oavsett region, är förvisso inte låg i historiska mått mätt, men lämnar ändå en potential givet ljusare utsikter för vinsttillväxt och bristen på avkastning hos andra tillgångsslag. Tillgångsslaget värderas i dagsläget till en förväntad årsavkastning på mellan 6-8% utifrån nuvarande lönsamhetsnivå. En potential som investerarna kommer ha svårt att åsidosätta under 2017 när vinsttillväxten äntligen kommer och vi lyfter därmed aktier till en övervikt, framförallt för den svenska och amerikanska marknaden.

För ytterligare information:
Jerker Söderström, allokeringsstrateg Strategi & allokering, tfn: 070-23 4181, jerker.soderstrom@swedbank.se

Sara Arfwidsson, chef Strategi och allokering, tfn: 070-899 24 47,  sara.arfwidsson@swedbank.se

I Swedbanks Investeringsstrategi sammanställs Swedbanks makro- och marknadssyn tillsammans med konkreta affärsförslag som speglar bankens syn på kapitalmarknader och tillgångsallokering. Rapporten syftar till att tydliggöra hur man kan kapitalisera på identifierade - globala, lokala och regionala - trender. Swedbanks Investeringsstrategi uppdateras månadsvis, med en större nyutgivning fyra gånger per år. Ta del av rapporten i sin helhet på https://www.swedbank.se/investeringsstrategin eller en presentation av den på Swedbank Direkt.

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 640 000 företags- och organisationskunder med 266 kontor i Sverige och 143 kontor i de baltiska länderna. 2015 hade vi 850 miljoner digitala kontakter med våra kunder. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2016 uppgick balansomslutningen till 2 394 miljarder kronor.
Läs mer på www.swedbank.se

Jerker Söderström, allokeringsstrateg, Swedbank