Bostadsrättsinnehavare riskerar kraftigt höjda månadsavgifter

Många bostadsrättföreningar sparar för lite till framtida reparationer och underhåll. Det låga sparandet ökar sannolikheten för kraftigt höjda månadsavgifter. Efter att ha studerat över 1 000 bostadsrättsföreningar i Sverige kan vi konstatera att 56 procent sparar en för liten summa medan 18 procent inte sparar någonting. Endast 15 procent av alla bostadsrättsföreningar har ett tillräckligt sparande.

Swedbank och Sparbankerna har tillsammans med allabrf.se studerat 1 059 bostadsrättsföreningar och funnit att bostadsrättföreningarna sparade i genomsnitt 103 kronor per kvm och år 2014 och 2015. 72 procent sparade under 200 kronor per kvm och år, 56 procent sparade under 150 kronor och 18 procent sparade ingenting alls.

- Det är oroande att så många bostadsrättsföreningar sparar för lite. Föreningar som sparar för lite riskerar kraftiga avgiftshöjningar i framtiden. Om dessa föreningar är representativa för alla föreningar i Sverige är jag bekymrad, säger Arturo Arques, Swedbanks och Sparbankernas privatekonom.

Många föreningar sparar för lite eller saknar helt ett sparande

Föreningar som systematiskt fortsätter att gå med underskott och sparar för lite för kommande reparationer och underhåll kommer i framtiden att tvingas till kraftigt höjda årsavgifter och därmed påverka hushållens boendekostnader och värdet på bostadsrätten. En lägenhet på 75 kvm skulle i genomsnitt behöva ha en månadsavgift som är 300-600 kronor högre än idag för att täcka sparbehovet. Föreningar som saknar ett sparande behöver höja månadsavgiften för motsvarande lägenhet med 900-1 200 kronor i månaden.

-Det är synnerligen viktigt att föreningen redovisar tydligt det verkliga slitaget så att varje befintlig medlem, köpare av en bostadsrätt, mäklare och banker kan bilda sig en uppfattning över den verkliga kostnaden och värdet på bostadsrätten. En förening som sparar under 150 kronor per kvm och år sparar för lite. Det låga sparandet kommer att leda till höjda månadsavgifter i framtiden, fortsätter Arturo Arques.

Det finns en miljon bostadsrätter i Sverige och runt 100 000 av dem byter ägare varje år. För att hjälpa hushållen att ta medvetna och rationella beslut vid köp av bostadsrätt har Swedbank och Sparbankerna tagit fram en Checklista - köp av bostadsrätt

För mer information:
Arturo Arques, Swedbank privatekonomi, tfn: 072-242 99 62
Madelén Falkenhäll, Swedbank privatekonomi, tfn: 076-790 16 38

Det är oroande att så många bostadsrättsföreningar sparar för lite. Föreningar som sparar för lite riskerar kraftiga avgiftshöjningar i framtiden. Om dessa föreningar är representativa för alla föreningar i Sverige är jag bekymrad.
Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom