Budgetproposition ger höjd pensionärsskatt för många företagare

I budgetpropositionen för 2018 finns flera förslag som påverkar företagare i positiv riktning, till exempel en efterlängtad satsning på yrkesutbildningar samt förslag om förmånligare beskattning av personaloptioner och förbättrad trygghet vid sjukdom för företagare. Samtidigt höjs skatten på kapitalförsäkringar som är en vanlig pensionslösning för företagare.

Många företagare väljer att ta ut en låg lön eller ingen lön alls de första åren. Om möjligheterna finns görs sedan avsättningar till direktpension som ofta placeras i en kapitalförsäkring. Ett rimligt antagande är att en företagare utan tjänstepension och som hållit nere sina löneuttag under uppbyggnadsskedet bör kompensera detta genom att ha avsatt omkring två miljoner kronor i direktpension när hen är runt 55 år. Om dessa medel finns i en kapitalförsäkring innebär den föreslagna skattehöjningen cirka 1500 kronor per år.

-Det är uppseendeväckande att en budget som i övrigt präglas av satsningar på pensionärer slår så snett mot företagare. Indirekt betyder höjd skatt på kapital-örsäkringar att de som satsat sitt yrkesliv på att bygga upp ett företag drabbas av höjd pensionärsbeskattning, säger Johan Kreicbergs företagarekonom på Swedbank och Sparbankerna.

Satsning på yrkesutbildningar underlättar för företag att växa
Tillväxten för småföretagen hindras idag av brist på yrkesutbildad personal samtidigt som en stor grupp står utanför arbetsmarknaden. Därför är det välkommet att budgeten innehåller satsningar på yrkesutbildningar inom yrkesvux och yrkeshögskolan.

-Satsningen ligger helt rätt i tiden. Däremot blir det en utmaning att tillsätta lärare och öka intresset för den här typen av utbildningar. Regeringen föreslår visserligen en höjning av studiemedlet för att stimulera fler att studera. Men höjningen görs först till höstterminen 2018 och bristen på utbildad personal är akut. Det hade också varit effektivare att styra höjningen mot de elever som väljer en utbildning i bristyrkena, fortsätter Johan Kreicbergs.

Förslag om personaloptioner och förbättringar i sjukförsäkringssystemet
I propositionen föreslås det s.k. växa-stödet att även omfatta aktiebolag, det införs lättnader i beskattningen av personaloptioner och det föreslås att företagare i ett uppstartsskede ska få rätt till samma sjukpenninggrundande inkomst som anställda med liknande jobb har.

-Dessa förändringar är i rätt riktning. Framförallt kan personaloptionerna få stor betydelse för vissa nystartade och snabbväxande företag. Förändringarna i sjukförsäkringen kan få viss betydelse men trygghetssystemet för företagare måste reformeras från grunden, avslutar Johan Kreicbergs.

För ytterligare information:
Johan Kreicbergs, Företagarekonom, Swedbank och Sparbankerna, tel. 076-802 59 89
Josefine Uppling, Presschef, Swedbank, tel. 076-114 54 21

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 225 kontor i Sverige och 136kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 19 juli 2017 uppgick balansomslutningen till 2 426 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Johan Kreicbergs, företagarekonom Swedbank och sparbankerna