Delårsrapport för första kvartalet 2017

Detta meddelande gäller offentliggörande av insiderinformation

Swedbanks vd och koncernchef Birgitte Bonnesen kommenterar: ”Vi utvecklar nya relevanta kunderbjudanden i hög fart och samarbetar över affärs- och produktområden mer intensivt än någonsin med våra kunders behov som ledstjärna.”

Första kvartalet 2017 jämfört med fjärde kvartalet 2016

• Ökade utlåningsvolymer och -marginaler gav stöd åt räntenettot
  • Säsongseffekter minskade provisionsnettot
  • Nettoresultat finansiella poster påverkades av positiva värderingseffekter inom Group Treasury
  • Reavinst från Hemnet-försäljningen stärkte resultatet
  • Kostnadsutveckling i linje med förväntan
  • Ytterligare reserveringar inom oljerelaterade sektorer
  • Stark kapitalisering

För ytterligare information:
Gregori Karamouzis, chef Investor Relations, Swedbank, tel 072-740 63 38

Josefine Uppling, presschef, Swedbank, tel 076-114 54 21

Swedbank AB (publ) ska offentliggöra denna information enligt Marknadsmissbruksförordningen (EU) nr 596/2014, lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 april 2017, kl.07.00.

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 640 000 företags- och organisationskunder med 266 kontor i Sverige och 143 kontor i de baltiska länderna. 2015 hade vi 850 miljoner digitala kontakter med våra kunder. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 december 2016 uppgick balansomslutningen till 2 154 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Birgitte Bonnesen, Swedbanks vd och koncernchef