Delårsrapport januari-mars

Första kvartalet 2013
jämfört med fjärde kvartalet 2012

• Kvartalets resultat uppgick till 3 525 mkr (4 252)
  • Resultat per aktie för total verksamhet före utspädning uppgick till 3,21* kronor (3,87) och efter utspädning till 3,19* kronor (3,86)
  • Resultat per aktie för kvarvarande verksamhet** efter utspädning uppgick till 3,54* kronor (4,01)
  • Räntabilitet på eget kapital var 13,8 procent (16,9) och räntabilitet på eget kapital för kvarvarande verksamhet** var 15,3 procent (17,5)
  • K/I-talet uppgick till 0,45 (0,44)
  • Räntenettot uppgick till 5 353 mkr (5 346)
  • Resultatet före kreditförluster och nedskrivningar minskade med 5 procent till 5 039 mkr (5 295)
  • Swedbank redovisade kreditförluster, netto om 60 mkr (nettoåtervinningar 76 mkr)
  • Kärnprimärkapitalrelationen enligt Basel 2 var 17,3 procent (16,7 procent den 31 december 2012). Kärnprimärkapitalrelationen enligt Basel 3 var 16,4*** procent (15,4 procent den 31 december 2012).

Första kvartalet 2013
jämfört med första kvartalet 2012

• Periodens resultat uppgick till 3 525 mkr (3 410)
  • Resultat per aktie för total verksamhet före utspädning uppgick till 3,21* kronor (3,11) och efter utspädning 3,19* kronor (3,10)
  • Resultat per aktie för kvarvarande verksamhet** efter utspädning uppgick till 3,54* kronor (3,35)
  • Räntabilitet på eget kapital var 13,8 procent (14,1) och räntabilitet på eget kapital för kvarvarande verksamhet** var 15,3 procent (15,3)
  • K/I-talet uppgick till 0,45 (0,48)
  • Räntenettot ökade med 9 procent till 5 353 mkr (4 895)
  • Resultatet före kreditförluster och nedskrivningar ökade med 6 procent till 5 039 mkr (4 745)
  • Swedbank redovisade kreditförluster, netto om 60 mkr (nettoåtervinningar 96 mkr)

* Inklusive avdrag för utdelning till preferensaktier var resultat per aktie för kv1 2013 1,63 kr för total verksamhet efter utspädning. Beräkningarna specificeras på sidan 49.
** Ryssland och Ukraina redovisas som avvecklad verksamhet.
*** Enligt Swedbanks tolkning av framtida regelverk.

Läs hela delårsrapporten på www.swedbank.se/ir eller i bifogat pdf-dokument.

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och 622 000 företags- och organisationskunder med 205 kontor i Sverige och 129 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 mars 2018 uppgick balansomslutningen till 2 469 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se