Eva Axelsson ny chef för hållbarhetsanalys på Swedbank Robur

Eva Axelsson har utsetts till ny chef för hållbarhetsanalys på Swedbank Robur. Hon kommer att ha en nyckelroll när Swedbank Robur tar nästa steg mot att bli Sveriges ledande fondbolag både sett till hållbarhet och resultat.

Eva har en magisterexamen i biologi och kommer närmast från KPA Pension där hon har varit hållbarhetschef under de senaste fem åren. Hon har en gedigen bakgrund inom hållbarhetsområdet och har bland annat arbetat på Exportkreditnämnden, Tetra Pak, Skanska och även som miljökonsult.

- Jag är mycket glad över att vi har rekryterat Eva för att ytterligare förstärka vår hållbarhetsanalys och som är ett viktigt steg i vår ambition att bli marknadens mest hållbara fondförvaltare. säger Stefan Sundblom, aktiechef på Swedbank Robur.

- Jag ser fram emot att börja arbeta på Swedbank Robur. Ambitionen och ansvaret det innebär att bli det ledande fondbolaget inom hållbarhet lockade mig och det är med stor glädje jag tar mig an min nya roll, säger Eva Axelsson, tillträdande chef för hållbarhetsanalys på Swedbank Robur.

Eva Axelsson tillträder sin nya tjänst i mitten av oktober 2017.

Swedbank Robur förvaltar över 1100 miljarder kronor och är Sveriges största fondbolag, den största fondförvaltaren i Norden och den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. I år firar bolaget 50-årsjubileum.

För ytterligare information:
Josefine Uppling, presschef Swedbank, tel: +46 76 114 54 21
Stefan Sundblom, aktiechef Swedbank Robur, tel: +46 70 318 26 83

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder ca 100 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totala antalet kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna och det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1 1000 miljarder SEK, varav drygt 780 miljarder SEK i fonder.

Taggar:

Citat

Stefan Sundblom, aktiechef Swedbank Robur
Jag ser fram emot att börja arbeta på Swedbank Robur. Ambitionen och ansvaret det innebär att bli det ledande fondbolaget inom hållbarhet lockade mig.
Eva Axelsson, tillträdande chef hållbarhetsanalys Swedbank Robur