Mindre bostadsrätt för villapengarna i Stockholms län

Villaägare i Stockholms län får allt mindre för pengarna när de köper en bostadsrätt. 2007 kunde en villaägare i Stockholms län som sålde villan köpa en 165 kvadratmeter stor bostadsrätt. 2017 räckte pengarna från villan till en 114 kvadratmeter stor bostadsrätt, enligt en analys av Swedbank och sparbankerna. [1]

- Bostadsrättspriserna har stigit betydligt mer än villapriserna. Villaägarna får helt enkelt mindre boyta nu när de köper en bostadsrätt jämfört med vad de fick för tio år sedan, säger Arturo Arques Swedbank och sparbankernas privatekonom.

En analys av boendekostnaden visar att villaägare i Stockholms län som ägt sin villa i 20 år får en lägre boendekostnad om de säljer villan och i stället köper en bostadsrätt. Trots det väljer många som bor i villa idag att bo kvar i sina hus.

Priserna på bostadsrätter i Stockholms län har sedan 2007 stigit med över 100 procent samtidigt som villapriserna under samma period stigit med 70 procent. Många äldre som ägt sin villa länge väljer att bo kvar i villan för att de upplever att de bor relativt billigt och tycker att de inte får valuta för pengarna om de köper en bostadsrätt.

Olika faktorer, såsom skatter, bostadens läge och utformning, närhet till arbete samt utbud av kultur och restauranger, påverkar rörligheten på bostadsmarknaden. Men även prisutvecklingen spelar roll. Priset på bostadsrätter har stigit väsentligt mer än priset på villor i Stockholms län. Äldre som bott i villa länge uppger att de bor billigt eller inte hittar ett boende som de gillar som anledning till varför de inte vill flytta enligt en undersökning av Fastighetsbyrån 2017. [2]

- Sammantaget är det inte konstigt att många väljer att bo kvar i sina hus även om de skulle bo billigare om de sålde huset och köpte en bostadsrätt. Hushållen upplever helt enkelt att de inte får så mycket för sina pengar om de skulle flytta, säger Arturo Arques.

För mer information:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62                   www.swedbank.se/arturosblogg
Madelén Falkenhäll, samhällsanalytiker, tfn 076-790 16 38   www.swedbank.se/privatekonomi

[1] Analysen omfattar ett urval av kommuner i Stockholms län. Med villaägare avses ägare av villa, radhus eller kedjehus med äganderätt.
[2] Så vill svenskarna bo – DRÖMBOENDE, FLYTTHINDER OCH SYNEN PÅ NYPRODUKTION, Fastighetsbyrån 2017

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 220 kontor i Sverige och 134 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 24 oktober 2017 uppgick balansomslutningen till 2 460 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Taggar:

Citat

Bostadsrättspriserna har stigit betydligt mer än villapriserna. Villaägarna får helt enkelt mindre boyta nu när de köper en bostadsrätt jämfört med vad de fick för tio år sedan.
Arturo Arques, privatekonom Swedbank och sparbankerna