Ny Swedbank Economic Outlook: Svensk ekonomi testas i orolig omvärld

Efter en uppslitande valkampanj är det klart att Donald Trump blir president i USA.  Trumps agenda betonar skattelättnader och satsningar på infrastruktur, men innebär även risk för handelshinder. I Swedbanks uppdaterade konjunkturrapport presenterar vi vår analys av hur valresultatet påverkar den globala ekonomin, USA och Sverige.

Natten till den 9 november var en valrysare och avslutades med seger för Donald Trump. Det är osäkert vilken ekonomisk politik Trump kommer att bedriva i praktiken, vilket kan komma att leda till nervositet på finansiella marknader. Kända förslag innebär skattelättnader och ökade utgifter för infrastruktur utan motsvarande intäktsökningar.

- Trots att finanspolitiska stimulanser på kort sikt skulle gynna amerikansk tillväxt, riskerar ökad osäkerhet att investeringar och konsumtion dämpas. Ofinansierade stimulansåtgärder skulle även leda till att den redan höga statsskulden ökar allt mer. På sikt riskerar obalanser och bubblor att byggas upp i den amerikanska ekonomin, vilket är ett hot mot den långsiktiga tillväxten och välståndet” säger Ingrid Wallin Johansson, ekonom på Swedbank som följer USA.

Den svenska ekonomin har goda förutsättningar för att hantera globala utmaningar. Svensk tillväxt drivs av inhemska faktorer, framförallt en växande tjänstesektor, ett högt bostadsbyggande och ett stort behov av infrastrukturinvesteringar. Samtidigt har Sverige ett antal inhemska utmaningar att ta tag i. Arbetsmarknaden blir allt mer tudelad mellan inrikes- och utrikesfödda. Bostadsbristen är alarmerande och hindrar integrationen. Inflationen ligger långt under Riksbankens förväntningar, vilket betyder att en normalisering av dagens rekordlåga räntor dröjer till 2018.

- Vi förväntar oss en tillväxt som gradvis växlar ned mot 2 procent 2018. Det är fortfarande en god tillväxt i en omvärld som skakas av politisk osäkerhet. Tillväxten skulle dock bli ännu bättre med reformer som motverkar bostadsbrist och som skapar en mer inkluderande arbetsmarknad, säger Swedbanks chefekonom Anna Breman.

I uppdateringen av Swedbank Economic Outlook presenteras Swedbanks senaste konjunkturprognos för Sverige, Baltikum och de viktigaste globala ekonomierna. Vi analyserar vad Trumps seger betyder för amerikanska ekonomin och hur detta kommer att påverka den globala ekonomin och Sverige.

Läs hela rapporten på www.swedbank.se/seo

För ytterligare information:
Anna Breman, Chefekonom Swedbank, tel +46 703 14 95 87
Claes Warrén, presskontakt Swedbank, tel +46 703 75 00 54

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 640 000 företags- och organisationskunder med 266 kontor i Sverige och 143 kontor i de baltiska länderna. 2015 hade vi 850 miljoner digitala kontakter med våra kunder. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2016 uppgick balansomslutningen till 2 394 miljarder kronor.
Läs mer på www.swedbank.se

Ingrid Wallin Johansson, ekonom på Swedbank