• Swedbank/

Ökade småhuspriser försämrade husköpkraften – Boindex sjönk till 128,8 första kvartalet i år

Hushållens husköpkraft sjönk första kvartalet i år. Kraftigt ökade småhuspriser bidrog till nedgången trots positiva faktorer som sjunkande räntor och förbättrad disponibelinkomst. Därmed fick hushållen det svårare att få råd med husköpet. Boindex, som mäter husköpkraften utifrån medianpriser på småhus, bolåneräntor och hushållens disponibelinkomster samt övriga boendekostnader, sjönk till 128,8 för riket som helhet första kvartalet i år, jämfört med fjärde kvartalets siffra på 132,9.

Utifrån Swedbanks norm är Boindex 100 när hushållen använder 30 procent av sin disponibelinkomst till boendekostnader, och därmed har de råd med sina husköp.

Ju högre Boindex, desto högre är marginalerna och därmed husköpkraften.

Det första kvartalets utfall innebär att hushållens inkomstmarginaler vid husköp är 28,8 procent. Även om siffran sjunker detta kvartal är siffran stark i sig. Endast vid två tillfällen tidigare har marginalerna legat över 30 %. Den första gången var mot slutet av 2009 då räntorna sjönk dramatiskt i spåren av den ekonomiska krisen. Ytterligare en våg av räntesänkningar, som inleddes i början av 2012, gjorde att marginalerna hamnade över 30 % även under 2013.

– Kraftigt ökade småhuspriser försämrar hushållens köpkraft, trots motverkande faktorer som förbättrad disponibelinkomst och sjunkande räntor, säger Jan Ihrfelt på Swedbank Research.

Försämring överlag, men Malmö och Göteborg mot strömmen
Husköpkraften försvagades i riket som helhet, i Stockholmsregionen, i medelstora städer och i övriga landet. I Göteborgsregionen steg boindex genom att uppgången i småhuspriserna var mindre än den positiva effekten från förbättrad disponibelinkomst och sjunkande räntor. I Malmöregionen förbättrades husköpkraften av att småhuspriser sjönk med 6 % jämfört med sista kvartalet förra året. Enligt Swedbanks norm ligger alla kommuner och regioner över 100, vilket innebär att de i dagsläget har råd med sitt boende utan att göra avkall på annan konsumtion.

Samtliga Boindex finns tillgängliga i tabellform på www.swedbank.se/boindex.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Ihrfelt, Swedbank Research, tfn: 08-585 936 48 eller jan.ihrfelt@swedbank.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 8 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 306 kontor i Sverige och cirka 180 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 mars 2014 uppgick balansomslutningen till 1 922 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se.