PMI sjönk till 50,2 i mars

– ingen tydlig återhämtning i svensk industri

• PMI-totalt sjönk i mars till 50,2, vilket var en marginell nedgång från 50,3 i februari. Det är andra månaden i rad som indexet balanserar kring 50-strecket, som är skiljelinjen mellan en upp- och nedgång i konjunkturen. Även om återhämtningen i PMI har tappat fart är det alltjämt en konjunkturförstärkning i industrin som framträder under årets första kvartal jämfört med fjolårets sista tre månader, en uppgång med 1,9 indexenheter.

• Delindex för produktionen svarade för det största negativa bidraget till att PMI sjönk i mars följt av leverantörernas leveranstider. Orderingång, sysselsättning och företagens inköpslager bidrog däremot positivt till PMI.

• Industriföretagens produktionsplaner för det närmaste halvåret är fortsatt expansiva, även om en mindre nedrevidering gjordes i mars jämfört med månaden innan.

• Index för rå- och insatsvarupriser steg för tredje månaden i rad och nådde 55,3 i mars, vilket tyder på ett stigande pristryck från producentledet. Nivån är dock väsentligt lägre jämfört med för ett år sedan då indexet låg över 70-strecket fyra månader i rad.

Nästa publicering: Onsdagen den 2 maj 2012

För ytterligare information: Jörgen Kennemar, Ekonomiska sekretariatet, Swedbank,
    tfn 08-5859 7730, jorgen.kennemar@swedbank.se