PMI sjönk till 50,2 i mars

– ingen tydlig återhämtning i svensk industri

• PMI-totalt sjönk i mars till 50,2, vilket var en marginell nedgång från 50,3 i februari. Det är andra månaden i rad som indexet balanserar kring 50-strecket, som är skiljelinjen mellan en upp- och nedgång i konjunkturen. Även om återhämtningen i PMI har tappat fart är det alltjämt en konjunkturförstärkning i industrin som framträder under årets första kvartal jämfört med fjolårets sista tre månader, en uppgång med 1,9 indexenheter.

• Delindex för produktionen svarade för det största negativa bidraget till att PMI sjönk i mars följt av leverantörernas leveranstider. Orderingång, sysselsättning och företagens inköpslager bidrog däremot positivt till PMI.

• Industriföretagens produktionsplaner för det närmaste halvåret är fortsatt expansiva, även om en mindre nedrevidering gjordes i mars jämfört med månaden innan.

• Index för rå- och insatsvarupriser steg för tredje månaden i rad och nådde 55,3 i mars, vilket tyder på ett stigande pristryck från producentledet. Nivån är dock väsentligt lägre jämfört med för ett år sedan då indexet låg över 70-strecket fyra månader i rad.

Nästa publicering: Onsdagen den 2 maj 2012

För ytterligare information: Jörgen Kennemar, Ekonomiska sekretariatet, Swedbank,
    tfn 08-5859 7730, jorgen.kennemar@swedbank.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 7,9 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 308 kontor i Sverige och cirka 190 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31mars 2013 uppgick balansomslutningen till 1 917 miljarder kronor.