PMI sjönk till 58,8 i maj – nedväxlingen fortsätter

• PMI-total föll med 3,7 indexenheter och noterades till 58,8 i maj, en nedgång från 62,5 i april. Nedgången var bred då samtliga delindex i PMI bidrog negativt, med störst nedgångar för orderingång och sysselsättning. Enskilda månadsförändringar ska dock tolkas med viss försiktighet. Ett tre månaders glidande medelvärde för PMI fortsätter att befinna sig över 60-nivån i maj (62,2); en nedgång från 62,9 i april.

• Delindex för orderingången föll med 5,2 indexenheter till 58,5 i maj jämfört med 63,7 i april. Därmed svarade delindexet för det största negativa bidraget till PMI (1,5 indexenheter), följt av delindex för sysselsättningen som sjönk till 59,2 och drog ned PMI med 1,0 indexenhet efter toppnivån i april (64,1).

• Delindex för produktionen minskade med 2,7 indexenheter i maj och noterades till 60,0. Samtidigt blev företagens produktionsplaner något mindre expansiva i maj och indexet för produktionsplaner sjönk, för andra månaden i rad, till 66,5 från 69,7.

• Index för rå- och insatsvarupriser föll med 11,6 indexenheter till 55,8 i maj, den största månatliga nedgången sedan oktober 2008.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30

Nästa publicering av Inköpschefsindex: måndagen den 3 juli 2017

För mer information, kontakta Jörgen Kennemar, Swedbank Makroanalys, tfn 08 - 700 98 04, jorgen.kennemar@swedbank.se eller Anna Sjöblom, Silf, tfn 073 – 518 70 11, ansj@silf.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 220 kontor i Sverige och 134 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 24 oktober 2017 uppgick balansomslutningen till 2 460 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se