PMI steg till 55,2 i september: Styrkan i industrin består

• PMI-total steg till 55,2 i september från 52,5, i augusti och innebär att tillverkningsindustrin alltjämt befinner sig i tillväxtzonen om än på lägre nivåer jämfört med i början av 2018. Trendmässigt har PMI haft en nedåtgående trend sedan årets början men stabiliserades under tredje kvartalet.
• Det största bidraget till uppgången i PMI-total under september kom från delindex för orderingång, sysselsättning och leverantörernas leveranstider. Delindex för orderingång ökade till 56,6 och bidrog med 1,2 indexenheter till uppgången i PMI-total.
• Delindex för leverantörernas leveranstider och sysselsättning bidrog vardera med 0,7 indexenheter till PMI-total efter tidigare nedgångar i augusti. Delindexet för produktionen steg i september samtidigt som företagens produktionsplaner reviderades upp till 65,3, vilket är den högsta nivån sedan februari 2018.
• Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser rekylerade upp i september efter nedgången i augusti och noterades till 67,5 jämfört med 65,8 i augusti.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30.

Nästa publicering av Inköpschefsindex industri: torsdagen den 1 november 2018.

För mer information:
Jörgen Kennemar, Swedbank, Public Affairs, tfn 070 643 83 29, jorgen.kennemar@swedbank.se
Anna Sjöblom, Silf, tfn 073 518 70 11, ansj@silf.se

Taggar:

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och 618 000 företags- och organisationskunder med 191 kontor i Sverige och 125 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 juni 2018 uppgick balansomslutningen till 2 646 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se