• Swedbank/

PMI steg till 56,5 i mars – högre sysselsättning och orderingång stärker industrikonjunkturen

• PMI-totalt steg till 56,5 i mars från 54,6 i februari. Expansionskraften i industrikonjunkturen stärktes därmed efter en dämpning i februari. Fyra av fem delindex bidrog till uppgången där delindex för sysselsättning svarade för det största positiva bidraget.

• De största positiva bidragen till uppgången står sysselsättning och orderingång för. Även delindex för produktion och lager bidrog till ett högre PMI-totalt. Delindex för leverantörernas leveranstider visade en nedgång med 1,1 indexenheter men ligger kvar över 50-strecket.

• Index för företagens produktionsplaner sjönk till 64,3 i mars från 64,8 i februari och ligger därmed kvar över 60-nivån för fjärde månaden i rad. Att delindex för både produktion och orderingång steg och noteras på höga nivåer är faktorer som kan förklara företagens optimistiska produktionsplaner för det närmaste halvåret.

• Pristrycket i producentledet är fortsatt svagt och delindex för rå- och insatsvarupriser sjönk med 2,6 indexenheter till 48,0 i mars. Delindex för leverantörernas rå- och insatsvarupriser har pendlat kring 50-nivån sedan augusti där en svag omvärldskonjunktur bidrar till ett svagt pristryck för rå- och insatsvarupriser.

För ytterligare information: Åke Gustafsson, Swedbank Makroanalys, tfn 070-676 1639

Nästa publicering av Inköpschefsindex: fredagen den 2 maj 2014