PMI–tjänster föll till 57,9 i maj: Bred nedgång med orderingång i fokus

• Inköpschefsindex för tjänstesektorn (PMI–tjänster) föll till 57,9 i maj från 60,3 i april. Trendvärdet visar samtidigt att sektorns tillväxttakt toppat och nu vänt ned. Nedgången drevs främst av orderingången som svarade för ett negativt bidrag på 1,8 indexenheter i maj. Flera delindex backade dock och noterades till årslägsta.

• Affärsvolymens delindex föll till 59,8 i maj, vilket bidrog med -0,7 indexenheter till PMI-tjänster. Noteringen är den första under 60-strecket sedan oktober ifjol, så indextalet kommer från (och ligger fortsatt på) en hög nivå. Index för planerad affärsvolym steg med 0,2 indexenheter till 64,8 i maj. Det är andra månaden i rad som affärsplanerna ligger i detta härad efter att tidigare ha pendlat kring 70-nivån.

• Delindex för orderingång var 56,4 i maj, vilket är 5,3 indexenheter lägre än i april. Även index för orderstockarna föll med en majnotering på 53,3. Trots nedgångarna har nya order och orderstocksomdömet legat i tillväxtzonen i över ett år. Sysselsättningen fortsatte också att stiga, vilket delindex på 54,8 visar.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser föll från 62,7 till 59,4 i maj. Trots nedgången fortsatte trenden med stigande prisökningstakter.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: onsdagen den 5 juli 2017

För mer information, kontakta Ingrid Wallin Johansson, Swedbank Makro, tfn 08 – 700 92 95, ingrid.wallin-johansson@swedbank.se eller Anna Sjöblom, Silf, tfn 073 – 518 70 11, ansj@silf.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 651 000 företags- och organisationskunder med 248 kontor i Sverige och 141 kontor i de baltiska länderna. 2015 hade vi 850 miljoner digitala kontakter med våra kunder. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 december 2016 uppgick balansomslutningen till 2 154 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se