PMI–tjänster sjönk till 59,1 i juli: Nedgång, men ett starkt utfall

• Inköpschefsindex för tjänstesektorn (PMI–tjänster) sjönk till 59,1 i juli från 59,8 i juni. Ett tre månaders glidande medelvärde sjönk med 0,3 indexenheter till 58,6 i juli jämfört med motsvarande medelvärde för juni som var 58,9. Inköpschefsindex för tjänstesektorn kvarstår på en expansiv nivå.

• Delindex för leverantörernas leveranstider sjönk till 54,9 i juli från 61,7 i juni. Det hade störst effekt på PMI-tjänster då det gav ett negativt bidrag om 1,3 indexenheter. De resterande delindexen bidrog positivt till PMI-tjänster där delindex för affärsvolym steg till 60,9 i juli från 59,5 i juni, vilket bidrog med 0,3 indexenheter till PMI tjänster. Bidraget från delindex för orderingång var 0,2 indexenheter. Delindex för sysselsättning steg till 58,2 i juli och det bidrog med 0,1 indexenheter.

• Delindex för orderingång noterades till 60,6 i juli och det är 0,5 indexenheter högre än utfallet i juni. Index för orderstockarna ökade till 57,7 i juli från 54,6 i juni.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser minskade till 61,7 i juli från 65,0 i juni.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: onsdagen den 5 september 2018

För mer information: Oscar Andersson, Swedbank Makro, tfn 08 – 700 92 85, oscar.andersson@swedbank.se eller Anna Sjöblom, Silf, tfn 073 – 518 70 11, ansj@silf.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och 618 000 företags- och organisationskunder med 191 kontor i Sverige och 125 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 juni 2018 uppgick balansomslutningen till 2 646 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se