PMI–tjänster steg till 63,8 i september: Högsta nivån, hittills, i år.

• Inköpschefsindex för tjänstesektorn (PMI–tjänster) steg till 63,8 i september från 55,5 i augusti. Uppgången var bred med positiva bidrag från samtliga delindex. Ökningen i orderingången, som bidrog mest, förklarar två femtedelar av uppgången i tjänste-PMI. Även affärsvolymens bidrag var av betydelse i september och delindexet förklarar en fjärdedel av tillskottet till inköpschefsindexet.

• Affärsvolymens delindex steg från 57,3 till 65,7 i september, vilket svarar för ett positivt bidrag om 2,1 indexenheter till tjänste-PMI. Indexet för planerad affärsvolym ökade med 7,7 indexenheter och noterades till 71,5 i september.

• Delindex för orderingång steg från 54,3 till 64,4 i september. Indexet för orderstockarna steg till 58,1 (48,8). Det innebär att orderstockarna till skillnad från i augusti nu växte. Notera att enskilda månaders utfall inte bör övertolkas, utan snarare pekar trenden på en stadig ökningstakt av orderstockarna.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser sjönk till 62,7 i september från 62,8 i augusti. Ett tre månaders glidande medelvärde signalerar att prisökningstakten för insatsvarorna varit relativt stadig sedan slutet av fjolåret.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: fredagen den 3 november 2017

För mer information: Cathrine Danin, Swedbank Makro, tfn 08 – 700 92 97, cathrine.danin@swedbank.se eller Anna Sjöblom, Silf, tfn 073 – 518 70 11, ansj@silf.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 225 kontor i Sverige och 136 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 19 juli 2017 uppgick balansomslutningen till 2 426 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se