Svensk ekonomi sticker ut – men inte länge

• Världsekonomin fortsätter att gå isär med USA som motor och där tillväxtekonomierna växer långsammare.

• Riskerna har ökat betydligt: kinesiskt inbromsning, hot om europeisk deflation och rysk geopolitisk expansion.

• Svensk ekonomi dämpas 2015 när hushållen pressas av högre räntekostnader och skatter.

Mer information kan lämnas av Anna Felländer, chefekonom, tfn 08-700 99 64, och Magnus Alvesson, prognoschef, tfn 08-5859 33 41

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och 625 000 företags- och organisationskunder med 218 kontor i Sverige och 133 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 6 februari 2018 uppgick balansomslutningen till 2 213 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se