Swedbank anlitar Forensic Risk Alliance (FRA) som extern utredare

Swedbank har tidigare fattat beslut om att anlita en extern utredare för att analysera material som förekommit i samband med Uppdrag gransknings reportage på Sveriges Television.

Swedbank vill säkerställa att den externa granskningen uppfyller högt ställda krav och har idag beslutat att ersätta EY med Forensic Risk Alliance (FRA) för att utföra granskningen. FRA kommer att presentera utredningen till vd och Swedbanks styrelse innan årsstämman som hålls 28 mars 2019. Därefter kommer slutsatserna att redovisas för övriga intressenter.

För ytterligare information:
Gabriel Francke Rodau, kommunikationschef, Swedbank, tfn: +46 70 144 89 66
Gregori Karamouzis, chef Investor relations, Swedbank, tfn: +46 72 740 63 38

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 186 kontor i Sverige och 125 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 december 2018 uppgick balansomslutningen till 2 246 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se