• Swedbank/

Swedbank Boindex för fjärde kvartalet 2018 visar att hushållen har goda marginaler i sin boendeekonomi

Swedbanks sammanvägda Boindex landade på 116 både kvartal tre och kvartal fyra 2018. Boindex för småhus var också oförändrat jämfört med tidigare kvartal på 115, medan indexet för bostadsrätter steg något, från 117 det tredje kvartalet till 118 kvartal fyra. Det innebär att bostadsrättsköparna lägger en något mindre andel av sin inkomst på boendet idag jämfört med föregående kvartal. Boindex för bostadsrätter påverkades positivt av lägre bostadspriser, lägre räntor och lägre energikostnader.

”Hushållens köpkraft är generellt god för köp av bostad, det finns ordentliga marginaler i boendeekonomin. Men det finns variationer beroende på bostadsort och typhushåll. Bäst köpkraft just nu har sammanboende i bostadsrätt i mindre kommuner. Sämst köpkraft har ensamstående med barn i bostadsrätt i storstadsområden”, säger Arturo Arques, privatekonom för Swedbank och sparbankerna.

Swedbank Boindex publiceras kvartalsvis och mäter hushållens köpkraft vid köp av småhus och bostadsrätt. Boindex är 100 när 30 procent av hushållens disponibla inkomster går till boendekostnader. Ett Boindex över 100 tyder, förenklat, på goda marginaler. När indexet stiger betyder det att hushållens boendekostnader sjunker. Boindex tas fram i en sammanvägd variant för hela den svenska bostadsmarknaden, för småhus respektive bostadsrätter och för fem typhushåll. Det visar hur köpkraften varierar mellan olika orter, bostadstyper och typhushåll.

Boindexrapporten för kvartal fyra 2018 i sin helhet:

För mer information, kontakta:
Arturo Arques, privatekonom, Swedbank och sparbankerna, tfn 072 242 99 62
Anette Ringius, presskontakt, Swedbank, tfn + 46 070 529 24 76

Om Swedbank Boindex
Köpkraften mäts i de tre storstadsregionerna, i kommuner med fler än 75 000 invånare som grupp samt i övriga kommuner som grupp. Dessutom mäts de 40 största kommunerna i landet separat.
Swedbank Boindex har getts ut löpande sedan första kvartalet 2000 med data från och med 1995. 2015 tillkom ett separat index för bostadsrätter med data från och med 2005 (tidigare avsåg undersökningen endast småhus). Samtidigt infördes en bättre nedbrytning på storstadsregionerna där själva storstäderna inkluderades, det vill säga Stockholm stad, Göteborg stad och Malmö stad. Detta för att ge en bättre uppskattning av köpkraften i innerstadslägen eftersom det kan skilja sig betydligt från övriga regioner. Från kvartal fyra 2018 införs en ny dimension med fem typhushåll. Typhushållen är två vuxna med två barn, två vuxna utan barn, en vuxen med två barn, en vuxen utan barn samt slutligen ett hushåll med en ung person (18-29 år) utan barn som ska köpa sin första bostad.

Swedbank och Sparbankerna främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Det finns idag 60 sparbanker varav fem är delägda av Swedbank. Sparbankerna har totalt 208 kontor och drygt 2 miljoner privat- och företagskunder. Sparbankerna och Swedbank har en lång gemensam historia och har sedan länge ett samarbete som vilar på kommersiell grund. Swedbank är den ledande banken på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen och erbjuder ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 191 kontor i Sverige och 125 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2018  uppgick balansomslutningen till 2 461 miljarder kronor. Läs mer på www.sparbankerna.se och www.swedbank.se

Hushållens köpkraft är generellt god för köp av bostad, det finns ordentliga marginaler i boendeekonomin. Men det finns variationer beroende på bostadsort och typhushåll. Bäst köpkraft just nu har sammanboende i bostadsrätt i mindre kommuner. Sämst köpkraft har ensamstående med barn i bostadsrätt i storstadsområden.
Arturo Arques, privatekonom Swedbank och sparbankerna