• Swedbank/

Swedbank lanserar ny internetbank. Anpassad för alla plattformar, byggd i samarbete med 40 000 kunder

Den 4 februari lanserar Swedbank en ny internetbank i betaversion, utvecklad i nära samarbete med över 40 000 kunder. Betaversionen är anpassad för alla plattformar och är därmed den första svenska internetbank som fungerar lika bra i mobilen och surfplattan som i datorn.
– Med hjälp av ovärderligt engagemang från våra kunder och avancerad teknik skapar vi en modern och användarvänlig internetbank som gör det enklare för våra kunder att uträtta sina bankärenden, säger Lotta Lovén, chef för digital utveckling på Swedbank.

Sedan oktober 2015 har Swedbank gett kunder möjlighet att anmäla sig som beta-testare av nya internetbanken – ett erbjudande som över 40 000 kunder nappat på. Beta-testarnas engagemang i form av synpunkter och konkreta förslag till förbättringar har haft stor betydelse för den beta-version som nu lanseras brett till samtliga kunder.

– Vi är överväldigade av den enorma responsen och mycket tacksamma för alla som tyckt till eller haft idéer. Det hjälper oss att skapa framtidens digitala bank för våra kunder. Nu ser vi fram emot att gå in i en ny fas med en betydligt större kundbas som kan hjälpa oss att utveckla och förbättra tjänsten ytterligare, säger Lotta Lovén.

En av de största skillnaderna mellan Swedbanks nuvarande och nya internetbank är att den nya sajten anpassar sig efter olika plattformar, med så kallad responsiv design. Som första bank erbjuder Swedbank därmed sina kunder en lika bra användarupplevelse av internetbanken i mobilen och surfplattan som i datorn.

– Det är en modern digital kundanpassad bank som är rustad att möta den teknik och de innovationer som vi ännu inte känner till, men som väntar runt hörnet. Vi kommer till exempel att kunna koppla på andra aktörers digitala tjänster i ännu högre grad än vi gjort tidigare, säger Lotta Lovén.

Nya internetbanken beta blir tillgänglig för Swedbanks samtliga 3,8 miljoner privatkunder som loggar in från och med den 4 februari. Den nya internetbanken beta innehåller runt 85 procent av de mest använda tjänsterna och kommer successivt att byggas på med nya funktioner. Kunderna kommer enkelt att kunna röra sig mellan det gamla och nya gränssnittet.

För ytterligare information:
Lotta Lovén, chef, Digital Utveckling, Swedbank, tfn: 0708-155 166
Claes Warrén, presskontakt, Swedbank 0703-75 00 54

Högupplösta bilder kan fås för publicering, kontakta Claes Warrén

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter.  Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 275 kontor i Sverige och 144 kontor i de baltiska länderna. 2015 hade vi 850 miljoner digitala kontakter med våra kunder i Sverige. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2015 uppgick balansomslutningen till 2 149 miljarder kronor.
Läs mer på www.swedbank.se