Swedbank lanserar Open Banking

Swedbank lanserar Open Banking i syfte att ta tillvara på möjligheterna som kommer med det nya EU-regelverket PSD2 (Payment Services Directive 2). Syftet med PSD2 är att uppmuntra innovation inom betaltjänstområdet och förbättra säkerheten vid online-betalningar.

PSD2 innebär också att samtliga banker i EU-området blir skyldiga att dela med sig av transaktionsdata till tredje part om kunden så önskar. Swedbank och sparbankerna har därför utvecklat ett API (Open Application Programming Interface) - baserat ekosystem som kommer att ge tredje part tillgång till data på ett säkert och kontrollerat vis. Swedbank och sparbankerna, med en lång historia av innovation i ryggen, ser detta som en möjlighet att skapa ökad kundnytta tillsammans med tredje part i ett högre tempo än tidigare.

- När vi nu lanserar vår första betaversion av Open Banking-plattformen tar vi nästa steg på vägen mot framtidens bank. Innovationsförmåga och samarbetsförmåga tillsammans med hög leveranstakt är avgörande för att lyckas i det digitala paradigmskiftet, säger Emma Heimonen, chef digital innovation, Swedbank.

Swedbank och sparbankerna bjuder nu in fintechbolag, utvecklare och andra entreprenörer i framkant att innovera på www.swedbank.com/openbanking

Swedbank Open Banking betas nuvarande funktionalitet är begränsad till testdata, men Swedbank kommer löpande att lägga till nya funktioner på Open Banking-plattformen och letar aktivt efter nya samarbetspartners att skapa ökad kundnytta tillsammans med.

För mer information:
Emma Heimonen, chef digital innovation, Swedbank, +46 73 091 22 30
Josefine Uppling, presschef, Swedbank, +46 76 114 54 21

Film: Emma Heimonen om Swedbank Open Banking https://youtu.be/SYC8NYUm2PA

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 220 kontor i Sverige och 134 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 24 oktober 2017 uppgick balansomslutningen till 2 460 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Emma Heimonen, chef digital innovation, Swedbank