Varannan går på banken i mobilen

Antalet svenskar som sköter sina bankärenden via mobilen når nya historiska nivåer. Exakt fem år efter det att Swedbank tillsammans med Sparbankerna lanserat Sveriges – och Nordens – första mobilbank är nu två av bankens fyra miljoner privatkunder anslutna. Statistiken visar samtidigt på nya vanor och att svenskarna är mer aktiva bankkunder än någonsin tidigare. Den genomsnittliga mobilbankanvändaren ”går på banken” 20 gånger per månad – mer än dubbelt så ofta som internetbankanvändaren.

Den 17 december 2014 är det exakt fem år sedan Swedbank, som första bank i Norden och bland de första i Europa, lanserade en applikation för iPhone. Satsningen var startskottet för en ny generation digitala banktjänster och, för svenska folket, ett helt nytt sätt att ”gå på banken”.

– De mobila banktjänsterna är inte längre ett komplement, utan för väldigt många den främsta kontakten med banken. Den snabba utvecklingen visar vilket stort sug det finns efter möjligheten att ha banken tillgänglig i fickan, oavsett plats eller tid på dygnet, säger Lotta Lovén, chef för digital utveckling på Swedbank.

Sedan lanseringen 2009 har antalet användare vuxit lavinartat med närmare 400 000 nya användare i genomsnitt per år. I december 2014 uppnåddes en ny historisk gräns med nära två miljoner anslutna användare (1 980 000), vilket innebär nära hälften av Swedbanks alla privatkunder. Tillsammans gör de i snitt 50 miljoner besök i mobilbanken varje månad.

Statistiken visar också att mobilen tar över som huvudsaklig digital kanal i allt större utsträckning. Nära 3 av 10 (28 %) mobilbankanvändare loggar inte in i internetbanken överhuvudtaget utan håller sig till sin mobila enhet, en andel som växer för varje månad.

I takt med den tekniska utvecklingen växer också nya vanor och beteendemönster fram, visar Swedbanks analys. Användarna besöker mobilbanken i genomsnitt 20 gånger per månad, mer än dubbelt så ofta som den genomsnittlige internetanvändaren (9 besök/månad). Aktivitetsgraden varierar en del mellan olika åldersgrupper. 27-åringarna är de som är mest aktiva i mobilbanken med i genomsnitt 43 besök per månad. Tidpunkten då vi helst går på banken i mobilen är onsdagar klockan 12.00–13.00, då flest väljer att utföra sina ärenden.

Enligt Swedbanks kundundersökningar svarar så många som 6 av 10 (64 %) att mobilbanken ger dem bättre koll på sin ekonomi. Var tredje (33 %) upplever att mobilbanken hjälper dem att bibehålla en stabil privatekonomi.

– Svenska bankkunder är mer aktiva än någonsin tidigare. Vi vet också att majoriteten tycker att mobilbanken ger dem bättre koll på sin privatekonomi och att de gör mer och mer av sina bankaffärer i digitala kanaler - men självklart kommer det alltid att finnas tillfällen och situationer när det personliga mötet är bäst, säger Lotta Lovén.

Populäraste tjänsterna i mobilbanken:

1. Ekonomisk översikt
  2. Överföringar
  3. Betalningar
  4. Sparande
  5. Lån

Utveckling antal användare av mobilbanken 2009-2014:

Utveckling antal betalningar i mobilbanken 2011-2014:

Statistik om användarvanor bygger på analys av aktivitetgraden hos Swedbanks nära två miljoner mobilbankanslutna privatkunder (december 2014). Med besök i mobilbanken avses antal inloggningar samt tillfällen då kunder gått in för att kontrollera sitt saldo.

Mer om mobilbankens tjänster finns att läsa på Swedbanks webbplats.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lotta Lovén, chef för digital utveckling, Swedbank, tfn: 070-815 51 66.
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95.