Nyttjande av teckningsoptioner registrerat hos Bolagsverket

Nyttjande av teckningsoptioner registrerat hos Bolagsverket

SynAct Pharma AB (”SynAct”) meddelar idag, den 27 april 2017, att nyttjandet av bolagets teckningsoptioner av serie TO 1, vars nyttjandeperiod avslutades den 23 mars 2017, nu registrerats hos Bolagsverket. 157 428 nya aktier har registrerats, vilket innebär att antalet aktier i SynAct efter registrering hos Bolagsverket uppgår till 12 417 449 stycken. Aktiekapitalet uppgår till 1 552 181,13 SEK. Omvandling av interimsaktier till aktier är beräknad att ske den 4 maj 2017. Olika förvaltare kan ta olika tid, innebärande att aktierna i en del fall kan bli tillgängliga först efter ovan beräknat datum.

Jeppe Øvlesen                                                                 Henrik Stage

VD, SynAct Pharma AB                                                    CFO, SynAct Pharma AB

Telefon: +45 28 44 75 67                                                 Telefon: +45 40 26 09 00
E-post: joo@synactpharma.com

SynAct Pharma AB utvecklar läkemedel mot akuta försämringar vid inflammatoriska sjukdomar. Bolagets läkemedelskandidat AP1189 är i första hand avsedd för behandling av akuta försämringar hos patienter med psoriasisartrit – en form av ledinflammationer som drabbar cirka 30 procent av de patienter som lider av psoriasis.

Prekliniska studier visar att AP1189 har en unik förmåga att både minska inflammationen och påskynda utläkningen av ledskadorna. AP1189 har potential att kunna ges i tablettform en gång per dag. Resultat från en klinisk fas I-studie beräknas bli tillgängliga i slutet av 2017. Bolagets ambition är att därefter genomföra en fas IIa-studie, för att sedan teckna kommersiella avtal med ett eller flera större läkemedelsbolag.