Årets Children’s Climate Prize delas ut i Stockholms Stadshus

Stockholm Stadshus är en av Sveriges mest kända byggnader och huvudstadens mest exklusiva festlokal, mest känd för att varje år vara värd för Nobelbanketten i samband med utdelningen av Nobelpriset. Det är ett hus välkänt för sin gästfrihet, sina unika konstskatter, magnifika fester och sin intressanta historia, nu kommer även Children’s Climate Prize delas ut i dessa lokaler.

Children’s Climate Prize har utvecklats och är nu en etablerad plattform för unga miljöengagerade ungdomar från hela världen. Med den bakgrunden var det ett naturligt steg att även lokalen för festligheterna ska hållas i det absolut bästa Sverige har att erbjuda, Stockholms Stadshus. Den 20 november intar därför Children’s Climate Prize Stockholm Stadshus med 200 specialinbjudna gäster när årets unga finalister och vinnare står i centrum och ska firas. Alla med den gemensamma nämnaren att samtliga gjort extraordinära insatser för klimat och miljö på olika sätt runt om i världen.

Det mycket populära forumet, Children’s Climate Prize-Forum, där årets finalister ges tid att presentera sina projekt mer fördjupat, mötas, nätverka och delta i samtal med tongivande miljöprofiler kommer i år att genomföras i Södertälje Stadshus den 21 november, dagen efter prisutdelningen. Forumet har tidigare genomförts på Globala Gymnasiet i Stockholm så även där blir det en förflyttning.

Det är öppet att nominera till Children’s Climate Prize, bidrag anmäls enkelt i formulär på hemsidan>>

Om Children’s Climate Prize
Priset är initierat av det svenska förnybara elbolaget, Telge Energi, som sedan 10 år tillbaka tagit ställning för hållbar utveckling genom att uteslutande arbeta med förnybar energi. Men Telge Energi vill göra mer för att rädda världen och på något sätt stötta de som är på samma resa. Därför instiftade bolaget Children’s Climate Prize, ett internationellt klimatpris som tilldelas ett barn eller ungdom, 12-17 år, som gjort extraordinära världsförbättrande insatser med fokus på klimat och miljö. Priset instiftades 2016 för att lyfta barn och ungas perspektiv i klimatfrågan, med insikten att det är barnens framtid som står på spel. Finalister och vinnaren utses av en jury.