Återvinningsentreprenör från Tanzania är årets vinnare av Children’s Climate Prize!

17-årige Edgar Edmund Tarimo från Arusha i Tanzania vinner 2017 års Children’s Climate Prize. Efter att ha sett hur nedskräpning och plastavfall bidragit till miljöproblem i sin omgivning bestämde sig Edgar för att lösa problemet på egen hand. Med sitt företag Green Venture Recycles omvandlar han plastavfall till smarta, billiga och hållbara byggprodukter som exempelvis takpannor och byggblock.

Hittills har Edgars företag återvunnit mer än 1,2 miljoner plastpåsar, sammanlagt 20 000 kilo plast, som annars skulle hamnat i naturen. Han har dessutom anställt över 100 personer och utbildat fler än 4000 studenter genom miljökampanjer på skolor runt om i Arusha, Tanzania. Edgar har skapat en maskin som på ett hållbart sätt konverterar spillplast till beläggningsblock, takplattor, tegelstenar och andra användbara produkter. Eftersom plastsmältningen skapar giftiga gaser som dioxin och furan har han även konstruerat ett filter för att fånga upp dessa ämnen och lyckats få till en hållbar produktionsprocess.

”Edgars innovationer är smått geniala och bra exempel på hur det går att både göra insatser för klimatet och samtidigt bidra till positiv utveckling, både för sig själv och samhället i stort”, säger Johan Kuylenstierna, ordförande i Children’s Climate Prize jury.

Årets vinnare, Edgar Edmund, kommer till Sverige och tar emot sin medalj, diplom och prissumma på 50 000 kr den 22 november under galamiddag och prisceremoni i klimatsmart-tema med 250 specialinbjudna gäster på Tom Tits Experiment i Södertälje. Det blir en kväll utöver det vanliga med förstklassig underhållning från Eric Saade och Mariette. Det blir även musikframträdande från förra årets Children’s Climate Prize-vinnare, skiv- och bok aktuella, Xiuhtezcatl Martinez. Dessutom bjuds det på en enastående middag komponerad av Paul Svensson och prisutdelning när vi firar årets unga klimathjältar. Kvällens konferencier är i år, Farzad Farzaneh, Bolibompastjärna, regissör, författare och TV-programledare. Samtliga finalister i 2017 års Children’s Climate Prize kommer till Sverige och närvarar den 22 november på prisutdelningen.

Telge Energi har instiftat Children’s Climate Prize, ett internationellt klimatpris som tilldelas ett barn eller ungdom, 10-17 år, som gjort något extraordinärt för klimat och miljö. Priset instiftades 2016 för att lyfta barn och ungas perspektiv i klimatfrågan, med insikten att det är barnens framtid som står på spel. Finalister och vinnaren utses av en jury och får 50.000 kr i prispengar.

För intervjuförfrågningar och ackreditering till prisutdelningen den 22 november kontakta:

Jonna Holmgren

jonna@massivpr.se

Om oss

Telge Energi är elbolaget från Södertälje som kämpar för att förändra världen. Därför investerar vi i klimatinitiativ som ska gynna både nutida och framtida generationer. Det betyder att Telge Energis vinst bidrar till att ge barn, i Sverige och världen, en ljusare framtid och en mer hållbar planet. Förutom att du alltid får 100% ren el från sol, vind och vatten så är du också med och bidrar till att barn i världen får en ljusare framtid. Läs mer om våra klimatinitiativ på www.telgeenergi.se

Snabbfakta

Johan Kuylenstierna, ordförande i Children’s Climate Prize jury