Den 4 oktober sammanträder Children’s Climate Prize-jury

I söndags stängde nominerings perioden för Children’s Climate Prize 2018. Från april har bidrag kunnat skickas in via ett formulär på prisets hemsida. Nu på torsdag den 4 oktober är det dags för årets jury att sammanträda och utse fem finalister.

Priset är initierat av Telge Energi, ett elbolag som endast arbetar med förnybart, men det är en oberoende jury som är tillsatt för att ta fram fem finalister och en vinnare. Priset initierades 2016 och sedan starten är det klimatprofilen Johan Kuylenstierna som håller i ordförandeklubban. Nytt för i år är att det även sitter med en representant från Telge Energis personal i juryn. I år kommer den högtidliga prisutdelningen ske i Stockholm Stadshus och det är även där årets jury-möte äger rum. Vilka som i år blir de fem finalisterna avslöjas den 1 november och vem av de fem som blir årets vinnare tillkännages veckan före galan.

Den samhällsintresserade TV-personligheten Doreen Månsson deltar för första gången i juryns arbete och ser fram emot det stundande jury-mötet.

– Det ska bli otroligt spännande att sätta sig in i alla de fantastiska bidrag som kommit in. Att det kommit in så många bra och genomtänkta initiativ från världens unga som på olika sätt bidrar till positiv förändring, det gör mig hoppfull, säger Månsson.

Dessa ingår i Children’s Climate Prize Jury 2018:

Johan Kuylenstierna, Senior advisor till Stockholm Environment Institute

Micael Dahlén, Författare och ekonomiprofessor på Handelshögskolan

Doreen Månsson, TV-personlighet med stort miljö- och samhällsengagemang

Luca Berardi, Children's Climate Prize finalist 2016 och mottagare av Lunds Miljöpris 2018

Zeinab Ismail Adem, WWF Sweden Youth

Katarina Mohlin, Styrelsemedlem i Telge Energi

Monica Eidenberg, Personalrepresentant Telge Energi

Children’s Climate Prize pågår i två dagar, tisdag den 20 november är det högtidlig prisutdelning i Stockholms Stadshus med gäster från hela världen. Onsdag den 21 november arrangeras Children’s Climate Talks i Södertälje Stadshus där årets finalister ges tid att mer fördjupat presentera sina klimat/miljöprojekt.

Fakta Children’s Climate Prize:

• Ett internationellt klimatpris.

• Ungdomar mellan 12-17 år kan delta.

• Bidrag har kunnat nomineras mellan april-september.

• 4 oktober utser en oberoende jury vilka fem som blir årets finalister.

• 1 november avslöjas de fem finalisterna.

• 12 november tillkännages årets vinnare.

• 20 november deltar alla årets finalister på högtidlig prisutdelning vid Stockholm Stadshus med över 250 gäster närvarande.

• 21 november presenterar finalisterna sina projekt/initiativ mer fördjupat vid Children’s Climate Talks i Södertälje Stadshus.

Följ Children’s Climate Prize i sociala kanaler och få liveuppdateringar från bland annat jury-mötet. Facebook och Instagram från kl.13.00 den 4 oktober.

Presskontakt:
Jonna Holmgren