Hållbara tips inför kallare årstider

Som alltid på hösten ökar elförbrukningen och summan på elräkningen börjar bli något man engagerar sig mer i. Det unika i år är generellt att elpriserna har varit de lägsta på många år och prisläget i vinter ser ut att bli fortsatt gynnsamt. Det kanske kan vara en god anledning till att se över vilket elavtal du har valt. För du har väl valt? Det är viktigt är välja för att undvika dyra avtal med ett anvisat pris.

- Många har elavtal som ska förnyas på hösten. Hos oss får man alltid 100 % förnybart och för dem som vill känna sig lite extra pristrygga i vinter rekommenderar jag vinteravtal. Då säkrar man upp sitt elpris vintertid samtidigt som man få ta del av det rörliga elprisets fördelar resterande delar av året, säger Petra Hallebrant, kundchef på Telge Energi.

Fick du nya energisparvanor förra vintern? Bra. Det handlar egentligen mycket om att få in de där vardagsvanorna som gör stor skillnad på din elräkning och för miljön och klimatet. Det finns många saker du kan göra för att spara energi i hemmet och det mesta är ju gratis. Och om du funderar du på att köpa ny hemelektronik kan du spara mycket på elräkningen över tid om du väljer energisnåla varor.

Tio elspartips inför vintern

1. Sänk värmen inomhus. Ett par grader lägre inomhustemperatur kan göra stor skillnad på elräkningen. Alla rum behöver inte ha samma temperatur, det kan t.ex. vara skönt med ett lite svalare sovrum.
  2. Vädra effektivt. Öppna fönstren helt i någon minut istället för att ha en glipa öppen under längre tid.
  3. Standby-läge. Säg efter mig: "Jag ska aldrig låta min TV eller dator stå i standby-läge. Aldrig." Dra ut sladden. Med ett grenuttag stänger du snabbt av flera apparater samtidigt.
  4. Byt lampor. Glödlampans tid är förbi. Lågenergilampor, halogen och LED-belysning ger mer belysning per kWh.
  5. Koka smart. Sätt lock på kastrullen när du kokar mat eller vatten. Du kan också använda vattenkokare när du ska koka upp vatten. Det sparar energi.
  6. Släck lampor och stäng av golvvärme och handdukstork när de inte behövs. Golvvärmen gör ingen nytta när du är på jobbet.
  7. Kortare sångstunder i duschen. En dusch på 15 minuter kräver tre gånger så mycket energi som en dusch på 5 minuter. Enkel matte som gör skillnad.
  8. Fulla maskiner. Ladda både disk- och tvättmaskin fulla innan du sätter igång dem, gärna med miljöprogram om det finns.
  9. Kylskåpsvett. Ställ inte in varm mat i kylskåpet. Och tina gärna frysvaror i kylen – så får kylskåpet hjälp att hålla temperaturen nere.
  10. Se över ditt elavtal och gör ett aktivt val. Det sämsta du kan göra är att ligga på ett så kallat anvisat pris. Det finns flera elavtal att välja bland. Hitta det som passar dig bäst!

För mer information, kontakta: Petra Hallebrant, Kundchef Telge Energi Telefon: 08-550 230 59 (dir), E-post: petra.hallebrant@telge.se

Telge Energi är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion, som ingår i koncernen Telge. Telge Energi säljer enbart förnybar el från sol, vind och vatten. Telge Energi har drygt 170 000 kunder, omsätter ca 2 000 mkr och har 86 anställda.

Vi vill rädda världen genom att erbjuda enbart ren förnybar el från sol, vind och vatten. Målet är att all el som konsumeras är ren el, i Sverige och resten av världen. Det tar nog en stund, men kilowattimme för kilowattimme kommer vi närmare målet www.telgeenergi.se