Hur slår lägre priser och mildare vinter på konsumentens elräkning?

Hur mycket spelar lägre priser och en mildare vinter roll för konsumentens totala elkostnad under en vinterperiod? Det har vi tittat lite närmare på och förstås beror en sådan jämförelse också på vilken typ av elavtal man har tecknat. I ett räkneexempel har vi jämfört den kalla vintern 2010 med den mildare 2013, både för villa och lägenhet, och för rörligt och fast elprisavtal.

Av vår jämförelse framgår det tydligt hur en kall vinter (2010) medför betydligt högre elkostnader med rörligt elprisavtal för villakunden jämfört fast. För att säkra vinterkostnaden, framförallt för den som bor i villa, rekommenderar vi därför ett vinteravtal. Men för en person som bor i lägenhet blir skillnaderna i elkostnaderna faktiskt inte så stora om man har rörligt eller fast elavtal. Vissa lägenhetskunder vill trots det ha ett fast elavtal, t ex om man vill veta i förväg exakt hur mycket man ska betala för elen. Det som oftast inte framgår i prisjämförelser av det här slaget, varken under varma eller kalla vintrar, är den faktor som nog är viktigast av alla på sikt, nämligen elkonsumtionens påverkan på klimatet. Att välja ett elbolag som säljer ren el från förnybara energikällor har stor påverkan på klimatet. Därför är valet av elbolag det första man bör titta över oavsett boendetyp eller avtal.

För mer information, kontakta:
Petra Hallebrant, Kundchef Telge Energi Telefon: 08-550 230 59 (dir), E-post: petra.hallebrant@telge.se

Telge Energi är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion, som ingår i koncernen Telge. Telge Energi säljer enbart förnybar el från sol, vind och vatten. Telge Energi har drygt 170 000 kunder, omsätter ca 2 000 mkr och har 86 anställda.

Vi vill rädda världen genom att erbjuda enbart ren förnybar el från sol, vind och vatten. Målet är att all el som konsumeras är ren el, i Sverige och resten av världen. Det tar nog en stund, men kilowattimme för kilowattimme kommer vi närmare målet www.telgeenergi.se