Just nu: Bilder från prisceremonin av Children’s Climate Prize 2016

Xiuhtezcatl Tonatiuh Martinez från Colorado, USA är årets vinnare av Telge Energis nyinstiftade klimatpris; Children’s Climate Prize. Priset delades ut ikväll i Södertälje Stadshus under högtidliga former. I pressrummet finns nu bilder från kvällens prisceremoni.

Över 500 gäster ville vara med och fira när årets vinnare av Children’s Climate Prize; Xiuhtezcatl, skulle motta årets pris. Prisceremonin hölls i ett fullsatt Södertälje Stadshus. 200 specialinbjudna gäster deltog dessutom på den exklusiva efterföljande banketten på Tom Tits Experiment, där det bland annat bjöds på Children’s Climate Cake. Alla gäster tog sedan mot slutet av kvällen en åktur ner för den berömda rutschkanan.

Doreen Månsson var kvällens konferencier och för de musikaliska inslagen stod artisten Darin, Mariette och orkesterensemblen El Sistema. Vice statsminister och klimatminister Isabella Lövin delade ut priset till årets vinnare tillsammans med Johan Kuylenstierna, ordförande i juryn. Vinnaren Xiuhtezcatl höll ett allvarligt men ändå hoppfullt tacktal och lämnade ingen oberörd.

”Jag försöker inte få fler följare, jag försöker inspirera fler unga ledare, få fler att använda sin röst och sin passion så att vi alla kan jobba tillsammans för att förbättra världen”, säger Xiuhtezcatl Martinez.

”Vi instiftade Children’s Climate Prize för att uppmärksamma klimatkrisen i ett mer hoppfullt och positivt sammanhang och årets pristagare Xiuhtezcatl, gör just det. En sann förebild och inspiration för oss alla, barn som vuxen”, säger Mats Fagerström, vd på Telge Energi.

Nytagna bilder från kvällens prisceremoni finns här i pressrummet under rubrik ”multimedia”.

Läs mer om priset och samtliga finalister i årets tävling här: Children´s Climate Prize (svenska) och Children´s Climate Prize (engelska).

Massiv PR, Jonna Holmgren
E-post: jonna@luxpr.se

Telge Energi är ett elbolag från Södertälje som alltid utmanat elbranschen. Först sänkte vi elpriserna, sedan kämpade vi mot kolkraften. Nu vill vi ge barnen en ännu ljusare framtid. Därför erbjuder vi krammärkt el, ett enkelt sätt att vara med och barnsäkra planeten. Förutom att du får 100 % ren el från sol, vind och vatten så är du också med och bidrar till en mer hållbar planet för nästa generation. Läs mer om våra klimatinitiativ på: www.telgeenergi.se

Jag försöker inte få fler följare, jag försöker inspirera fler unga ledare, få fler att använda sin röst och sin passion så att vi alla kan jobba tillsammans för att förbättra världen.
Xiuhtezcatl Martinez
Vi instiftade Children’s Climate Prize för att uppmärksamma klimatkrisen i ett mer hoppfullt och positivt sammanhang och årets pristagare Xiuhtezcatl, gör just det. En sann förebild och inspiration för oss alla, barn som vuxen.
Mats Fagerström, vd på Telge Energi