Rekordlåga elpriser i mars

Under de senaste tio åren har vi bara haft såhär låga elpriser vid ett tillfälle. Vi är nere på halva priset om man jämför med mars förra året. För en villa kommer elräkningen bli 900 kronor lägre än den blev i mars förra året.

Vinterns vinnare på elmarknaden blev de med rörliga elavtal. Spotpriset på den nordiska elbörsen Nord Pool är nu nere i 26 öre per kilowattimme för mars månad.

-          Det är en extremt låg prisnivå. Orsaken är att vi har mycket bra nivåer i vattenmagasinen samtidigt som vårvädret är på ingång, säger Johan Öhnell, ordförande för Telge Energi.

Men elpriserna svänger kraftig. Ska man ha ett rörligt elavtal gäller det att ha en privatekonomi som klarar av stora variationer i elkostnaderna, åtminstone om man bor i villa.

-          Till de som efterfrågar trygghet rekommenderar vi fondavtal. Då får du ett stabilare elpris utan att binda ditt elpris. Nu när elpriserna är så låga är det extra förmånligt att teckna just fondavtal, säger Johan Öhnell.

Elpriserna i mars de senaste 10 åren:

2003: 35,4                                       2008: 29,9

2004: 26,3                                       2009: 39,5

2005: 28                                          2010: 57,4

2006: 49,1                                       2011: 56,2

2007: 22,0                                       2012: 25,9

Vid den här tiden förra året hade vi ett underskott i den hydrologiska balansen på -40 terawattimmar. I dagsläget är den siffran uppe i +20. Det senaste året har regn och milt väder tillfört lika mycket extra elproduktion som hela årsproduktionen från den svenska kärnkraften.

För mer information, kontakta:

Johan Öhnell, ordförande Telge Energi
E-post: johan.ohnell@telge.se

Anna Albinsson, presskontakt Telge Energi
E-post: anna.albinsson@telge.se

Telge Energi är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion, som ingår i koncernen Telge. Telge Energi säljer enbart förnyelsebar el från vind och vatten för att få bort den nordiska kolkraften. Bolaget säljer även pellets som tillverkas av svenska skogsråvaror. Bolaget har under sex år i rad fått topplacering i SKI:s undersökning Sveriges mest nöjda elkunder. Telge Energi har drygt 170 000 kunder, omsätter ca 2 000 mkr och har 65 anställda. www.telgeenergi.se