Sista vintern med elprischocker

Äntligen har regeringen tagit ställning i frågan om timvis mätning. Redan till nästa vinter ska reformen vara genomförd. Det innebär att alla privatpersoner snart kan köpa sin el per timme, precis som företagen gör, och därmed själva välja hur mycket el man vill köpa när elpriset är som högst.

Nyligen offentliggjordes Näringsdepartementets skrivelse om timvis mätning. Den föreslår att alla svenska hushåll ska ges möjlighet att få sin elförbrukning mätt per timme från och med 1 augusti 2012.

-          Detta är en fantastisk möjlighet för alla elkunder att kunna reagera på de prissignaler som marknaden skickar ut. De senaste årens elprischocker har drabbat villaägare hårt och många har med all rätt varit upprörda över att de måste betala chockpriser på elen trots att de drar ner på sin elförbrukning. Ett utmärkt förslag för kunderna, sägerJohan Öhnell, vd på Telge Energi.

Med timvis mätning har vi spännande tekniska framsteg att se fram emot. Det kommer att utvecklas massor med smarta applikationer och produkter som hushållen kan använda sig av för att ta kontroll över sin elkostnad.

-          Min enda synpunkt på propositionen är att du som enskild elkund måste vara aktiv för att få din el mätt per timme. Jag tror på ett system som omfattar alla, det är först då vi kommer få en reell förändring. Med detta förslag som utgångspunkt borde vi kunna ha en sådan reform på plats redan till 2013, säger Johan Öhnell.

Timvis mätning skapar inte bara möjligheter för elkunder att påverka sin faktura. Vi får också mindre kolkraft i vårt energisystem.

-          Det fiffiga med timvis mätning är att om några lägger om sin elförbrukning blir det bättre för alla. För då sprider vi ut vår sammanlagda konsumtion över dygnet och blir mindre beroende av dyr och smutsig kolkraft, avslutar Johan Öhnell.

Fakta om timvis mätning

På elbörsen Nord Pool sätts elpriset timme för timme. Men svenska hushåll har i dagsläget månadsvis avläsning som innebär att de betalar ett genomsnittsnittspris av månadens alla timmar, oavsett om de förbrukar när elen är dyr eller billig. Med timvis mätning betalar villaägaren istället sin el per timme. Förbrukar man mer de timmarna elen är billig kommer elräkningen också att bli lägre. Det blir en direkt koppling mellan de timvisa priser som sätts på Nord Pool och priserna som kunden betalar.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA:

Johan Öhnell, vd Telge Energi
E-post: johan.ohnell@telge.se