Solupproret uppskattat av energiminister Anna-Karin Hatt!

Vid lunchtid idag på Världsmiljödagen mottog it- och energiminister Anna-Karin Hatt Solupproret av Telge Energi. Solupproret är en namninsamling med nära 21 000 underskrifter för krav på sänkt skatt för ren el. Anna-Karin Hatt håller med om principen om att det ska vara lönsamt för konsumenten att välja ren el. Samtidigt pekade hon på att andelen förnybar energi ökar stadigt och att regeringen inom kort kommer att ge nya förslag för att snabba på omställningen mot ett fossilfritt energisystem. Telge Energi kommer dock fortsätta arbeta för sänkt skatt på ren el. – Det måste vara enklare att göra ett aktivt miljöval kopplat till sin elräkning, säger Mats Fagerström, vd Telge Energi.

It- och energiministern var mycket positiv till Solupproret som hon menar är ett bra initiativ. Enligt henne är klimatutmaningen i mycket en energiutmaning.

Anna-Karin Hatt påpekade att Sverige genom sina naturliga förutsättningar har mycket bra möjligheterna att ställa om till ett fossilfritt energisystem. Och vi kommit har kommit en god bit på väg. Under de senaste åren har andelen förnybar energi ökat kraftigt i Sverige. Regeringen vill driva på utvecklingen ytterligare. Bland annat inväntar man inom de närmaste veckorna förslag för hur hushåll som producerar el, genom nettodebitering, ska kunna minska sina elräkningar. För principen i Telge Energis förslag är rätt, menar it- och energiministern. Det ska löna sig at göra rätt och det ska kosta att skita ner miljön. Däremot kunde hon inte lova en sänkt skatt på ren el.

Elräkningen består idag till 40 procent av skatter och avgifter. Skattesatsen är helt oberoende av om du köper el från kol och gas eller el från sol- eller vindkraft. Något Telge Energi tycker är orimligt. Enligt en Sifo- undersökning sympatiserar 81 procent av befolkningen med tanken att energiskatten bör sänkas för ren el.

Det var Telge Energis vd Mats Fagerström tillsammans med bolagets kundchef Anna Albinsson som överlämnade Solupproret till it- och energiministern:

- Resultatet av en landsomfattande Sifo-undersökning, 21 000 undertecknare av Solupproret på bara fyra månader och nu stora uppslutningar i både Stockholm och Södertälje vid överlämnandet av Solupproret till regeringen visar på att det finns ett stort engagemang i frågan. Vi på Telge Energi kommer att fortsätta att driva på för att öka andelen solkraft i Sverige, sa Telge Energis vd Mats Fagerström.

För att överlämna Solupproret till Anna-Karin Hatt seglade Telge Energis personal in till Stockholm och Nybrokajen på briggen Tre Kronor. Ceremonin leddes av underhållaren Klara Zimmergren och visades via direktlänk på en storbildsskärm på politikertorgets scen i Södertälje. Där berättade bland annat kommunstyrelsens ordförande i Södertälje - Boel Godner – om hur Södertälje kommun som ägare av Telge Energi ser på bolagets roll som pådrivare för att öka andelen el från sol, vind och vatten i Sverige.

Solupproret är en namninsamling med krav på sänkt skatt för ren el som sedan i slutet av januari 2013 samlat nära 21 000 namnunderskrifter på hemsidan www.solupproret.se.

Anni Svensson, presskontakt Telge Energi
Telefon: 08-550 228 89 (dir), 0729637362 (mob)
E-post: anni.svensson@telge.se

Anna Albinsson, Kundchef Telge Energi