Svenska folket vill bli självförsörjande på solel

I höstas lanserade världens första elavtal med sol i Sverige. Nu visar en färsk SIFO-undersökning att 7 av 10 svenskar vill bli självförsörjande på solel.

70 procent av svenska folket vill bli självförsörjande på solel, 73 procent av männen och 67 procent av kvinnorna. Åldersgruppen 40-49 år har störst intresse och de som bor i södra Sverige är mer intresserade är de som bor i landets norra delar.

-          För hushåll som inte har möjlighet att investera i egna solpaneler finns nu möjligheten att köpa elavtal med solel. På så vis kan man påverka utbyggnaden av solel i Sverige utan att själv investera i en solanläggning, säger Mats Fagerström vd för Telge Energi.

Världspremiären i höstas var möjlig tack vare ett unikt avtal mellan Telge Energi och svenska solelsproducenter. En solelsmarknad har skapats där svenska villaägare säljer vidare den el de inte själva förbrukar till andra elkunder. Idag, i samband med Svensk Solenergis årstämma, lovade Telge Energi att köpa solel från ännu fler producenter.

-          Vi ser att intresset för solenergi växer för varje år som går och vi ser mycket positivt på Telge Energis initiativ för att stimulera användningen av solel i Sverige. Därför har bolaget också tilldelats 2011 års Solenergipris, säger Lars Andrén ordförande för branschorganisationen Svensk Solenergi.

Fakta om Solel

• Idag finns cirka 15 MW solel installerad i Sverige. Den delen som är kopplad mot elnätet producerar cirka 8 GWh/år. Det är ungefär lika mycket som ett riktigt bra producerande vindkraftverk.
  • Det finns 100 kvadratkilometer södervända svenska tak– med potential för 30 TWh solel. Det motsvarar 5 kärnkraftsreaktorer.
  • Solel kostar cirka 2,50 kr/kWh att producera utan statligt bidrag. Priset sjunker i och med ökad efterfrågan. Vindkraft kostar ungefär 80 öre.
  • Sverige har bra solförhållanden: 900 fullasttimmar/år. Det är samma nivå som i Tyskland. Soliga Spanien har ett snitt på 1300 timmar.

Undersökningen är genomförd under april 2012 av TNS SIFO, på uppdrag av Telge Energi.
För ytterligare information kontakta:

Anna Albinsson, presskontakt Telge Energi
E-post: anna.albinsson@telge.se