Ta makten över din uppvärmningskostnad – välj Pellets

Telge Energi har sammanställt priset på el och jämfört det med priset på pellets under vinterperioderna 2006 till 2010. Sammanställningen visar att pelletspriset är både lägre och mer stabilt än elpriset.
- Prisutvecklingen på pellets är väldigt stabil och följer inga elpristoppar. De fem senaste vintrarna har det varit billigare att värma sin villa med pellets än med el, säger Stefan Sundelius som är affärsområdeschef för pellets på Telge Energi.
Förra månaden kostade elen 1,49 kronor per kilowattimme. Under samma månad betalade pellets- eldaren inte ens 70 öre per kilowattimme. Det innebär att en genomsnittlig villaägare sparade runt 2.500 kronor under december genom att använda pellets och inte direktverkande el.
- En av förklaringarna till de stora prisskillnaderna är att pellets fungerar som bästa när det är som kallast ute. Villor som värms med direktverkande el borde verkligen överväga att byta till pellets eftersom det kan halvera deras uppvärmningskostnad, säger Stefan Sundelius.
Om du är intresserad av att undersöka vad pellets kan göra för din uppvärmning: ta kontakt med en PellSam-certifierad pelletsinstallatör för en grundlig genomgång av just ditt hus speciella möjligheter.

* Elpriset är månadens genomsnittliga spotpris på Nordpool inkl. elcerifikat, elskatt och moms. ** Pelletspriset är Telge Energis gällande försäljningspris per ton av småsäck omvandlat till värmekostnad per kWh med en pannverkningsgrad på 90% FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA: Stefan Sundelius, affärsområdeschef pellets Telefon: 070-665 17 55 stefan.sundelius@telgeenergi.se

Om Telge Energi Telge Energi är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion, som ingår i koncernen Telge. Telge Energi säljer enbart förnyelsebar el från vind och vatten för att få bort den nordiska kolkraften. Bolaget säljer även pellets som tillverkas av svenska skogsråvaror. Bolaget har under sex år i rad fått topplacering i SKI:s undersökning Sveriges mest nöjda elkunder. Telge Energi har drygt 170 000 kunder, omsätter ca 2 000 mkr och har 65 anställda. www.telgeenergi.se