Telge Energi höjer vinstsumman till 70 000 kr för årets Children’s Climate Prize vinnare!

Vinnaren av Children’s Climate Prize blev i år 13-åriga José Adolfo från Peru. Den 20 november mottog han medalj, diplom och vinstsumma. I år höjdes vinstsumman först från 50 000 kr till 65 620 kr, tack vare allmänhetens stora engagemang i sociala medier och summan skrevs på vinstchecken i Stockholms stadshus. Men nu när samtliga ”taggar” är räknade så ökar Telge Energi slutsumman till 70 000 kr!

Jose Adolfo
Tack vare allmänhetens stora klimat-engagemang i sociala medier i samband med årets Children’s Climate Prize kunde initiativtagaren till priset, Telge Energi, höja summan med ytterligare 20 000 kr till José Adolfo, årets vinnare. Den totala vinstsumman uppgår nu till 70 000 kr! Vinstsumman är viktig i sammanhanget och ger möjligheter för vinnaren att investera i fortsatta klimatprojekt och initiativ. I år gavs allmänheten möjlighet att vara med och påverka slutsumman genom att bidra med engagemang, och det startades ett upprop i sociala medier för alla som ville vara med och stötta vinnarens initiativ. För varje kommentar med en ”taggad kompis” på ett antal utvalda inlägg höjdes vinstsumman med 10 kr.

Det blev otroligt lyckat och skapade engagemang kring klimatfrågan utifrån ungas perspektiv. Vi fick en extra skjuts i sociala medier under galakvällen och någonstans var vi tvungna att stoppa och sätta en summa på vinstchecken som skulle delas ut där och då. Men vi beslutade att vi såklart skulle efterräkna alla taggar som kom in under kvällen och slutsumman blev därför 70 000 kr, fantastiskt! säger Jonas Månsson kommunikationschef på Telge Energi.

Children’s Climate Prize är idag en etablerad plattform för unga från hela världen som engagerar sig i hållbar utveckling. I år skedde den högtidliga prisutdelning i Stockholms stadshus den 20 november där 13-åriga José Adolfo från Peru mottog priset som årets vinnare. Han prisades för sitt ekobank-initiativ som han driver tillsammans med samarbetspartners. Ekonomiprofessorn Micael Dahlén var väldigt imponerad över Josés unika ekonomiska perspektiv och ser stor utvecklingspotential, något som den höjda prissumman kan göra möjligt. José Adolfo själv har pratat om att investera i utökad verksamhet i Lima och andra stora städer i Peru.

Om Children’s Climate Prize
För att belysa klimatfrågan ur nästa generations perspektiv, med insikten att det är deras framtid som står på spel, initierade elbolaget Telge Energi barnens klimatpris 2016. Det är ett internationellt klimatevent för miljöengagerade människor från hela världen. Eventet pågår i två dagar och 2018 var det 20-21 november. Evenemanget består av den högtidliga galan i Stockholms Stadshus och Children’s Climate Talks. Läs mer på prisets hemsida.

Presskontakt:
Jonna Holmgren