Telge Energi lanserar 100% Svensk Vind

I Sverige blir det allt fler som vill bidra till en bättre värld och en hållbar omställning, men det är inte alltid enkelt att veta vad eller hur man kan göra.  Telge Energi vill både bidra till att öka svenskarnas miljö- och klimatmedvetenhet, men även visa på de många möjligheter som finns. Nu tar Telge Energi nästa steg och lanserar 100% Svensk Vind, en del av KRAM-märkt el.

Med el från 100% Svensk Vind som nu lanseras innebär det att man som elkund dessutom bidrar till utbyggnaden av svensk vindkraft och snabbar på omställningen till ren el i hela Sverige. Med 100% Svensk Vind får man svenskproducerad vindkraft i sin elmix. Flera elbolag erbjuder elavtal med leverans av vindkraft, men det är långt ifrån alla som erbjuder vind från svenska vindkraftsproducenter.

-          Att välja 100% Svensk Vind motsvarar bara några kronor extra på elräkningen varje månad beroende på elförbrukning, men ger ett viktigt bidrag till den svenska vindkraftens utveckling, säger Petra Hallebrant.

Tidigare i år lanserade Telge Energi KRAM-märkt el som ska fungera som en kvalitetsstämpel. Elen kommer uteslutande från förnybara energikällor sedan 2008, men det innebär också något mer än sol, vind och vatten. KRAM–märkningen borgar för att göra världen till en bättre plats på flera sätt. Förutom 100% ren el ingår klimatinitiativ som att solsäkra skolor i Filippinerna och i Sverige, arbete för att bygga soldrivna sanitetsanläggningar i Moçambique tillsammans med WWF. Anläggningar som ger rent vatten och som räddar liv. Läs mer om KRAM-märkt el här.

Anni Svensson, Kommunikatör och Presskontakt Telge Energi
Telefon pressjour: 0721-90 58 05
E-post: anni.svensson@telge.se

Telge Energi är ett elbolag från Södertälje som alltid utmanat elbranschen. Först sänkte vi elpriserna, sedan kämpade vi mot kolkraften. Nu vill vi ge barnen en ännu ljusare framtid. Därför erbjuder vi KRAM-märkt el, ett enkelt sätt att vara med och barnsäkra planeten. Förutom att du får 100 % ren el från sol, vind och vatten så är du också med och bidrar till en mer hållbar planet för nästa generation. Läs mer om våra klimatinitiativ på:   www.telgeenergi.se

Om oss

Telge Energi är elbolaget från Södertälje som kämpar för att rädda världen. Därför investerar vi i klimatinitiativ till världens barn genom KRAM-märkt el.Det betyder att Telge Energis vinst bidrar till att ge barn, i Sverige och i världen, en ljusare framtid och en mer hållbar planet. KRAM-märkt el är ett enkelt sätt för dig att vara med och barnsäkra planeten med din elräkning. Förutom att du får 100% ren el från sol, vind och vatten så är du också med och bidrar till att barn i världen får en ljusare framtid. Läs mer om våra klimatinitiativ på www.telgeenergi.se

- Att välja 100% Svensk Vind motsvarar bara några kronor extra på elräkningen varje månad beroende på elförbrukning, men ger ett viktigt bidrag till den svenska vindkraftens utveckling.
Petra Hallebrant, kundchef, Telge Energi