Telge Energis vd blir vice vd i Telge AB

Telge Energis vd Johan Öhnell har utsetts till vice vd för Telge AB. Johan Öhnell har varit vd på Telge Energi sedan starten 1995 och har framgångsrikt utmanat eljättarna. Han tillträder den nya tjänsten den 1 mars. Telge AB är Södertälje kommuns helägda bolag.

– Det har varit ett fantastiskt jobb att få vara med och göra elmarknaden mer grön och kundorienterad. Idag är det kunden som bestämmer hur elen ska tillverkas. Jobbet med att driva försäljningen av ren el kommer Telge Energi att fortsätta och min bedömning är att det kommer att vara omöjligt att sälja omärkt el, som alltid innehåller smutsig kolkraftsel, om fem år, säger Johan Öhnell vd Telge Energi.

Som vice vd för Telge AB kommer Johan att få ansvaret för att utveckla sex av de bolag som ingår i koncernen, ett av dessa är Telge Energi. Uppdraget är att få bolagen att jobba mera tillsammans för att förbättra kundfokus och tempot i affärsutvecklingen.

– Johan Öhnell har som vd för Telge Energi visat stort kundfokus och att han är en driven vd som kan utmana både konkurrenter och invanda tankemönster. Telge Energis mål är fortsatt tillväxt och att vara elbolaget som bara säljer ren el, säger Kjell Hasslert, koncernchef i Telge AB.

Rekrytering av ny vd för Telge Energi har påbörjats och Johan Öhnell kvarstår som vd tills ny vd är på plats.

Telge AB är ett av Södertälje kommun helägt bolag vars övergripande uppdrag är att skapa ett attraktivare Södertälje. Verksamheten omfattar bland annat bostäder, kommersiella och offentliga fastigheter, inköp, energi- och fjärrvärmenät, återvinning, hamn, VA, krafthandel och elförsäljning. Telge AB har 700 anställda och omsätter 5 500 mkr årligen.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA: Kjell Hasslert, koncernchef Telge AB Tel: 0708-51 57 00 E-post: kjell.hasslert@telge.se

Johan Öhnell, vd Telge Energi Tel: 0708-51 58 50 E-post: johan.ohnell@telge.se