Världens första elavtal med solel

Mitt i mörkaste november lanseras världens första elavtal med solel. Världspremiären är möjlig tack vare ett unikt avtal mellan Telge Energi och svenska solproducenter. För första gången skapas en solelsmarknad där svenska villaägare säljer vidare den el de inte själva förbrukar till andra elkunder.

Idag är det världspremiär för solel. Och svenska folket är först ut med att erbjudas elavtal med sol.

Det känns otroligt roligt att vi nu kan erbjuda ytterligare en förnybar kraftkälla till våra kunder. Vi får ett tredje ben i den rena elen som förutom vind och vatten nu också består av sol, säger Johan Öhnell, vd på Telge Energi.

Men än så länge finns det bara ett begränsat utbud. Och att producera en kilowattimme solel kostar tre gånger så mycket som en kilowattimme vindel. Trots det verkar det finnas en betalningsvilja. En helt färsk SIFO-undersökning visar att 4 av 10 svenskar är beredda att betala tjugo kronor extra per månad för att få sol i sin elmix. Det räcker till 100 kilowattimmar solel.

-          Kunderna efterfrågar redan solel. Nu gäller det för elmarknaden att göra solel köpbart genom att paketera elavtal med sol i. Om politikerna initialt kan hjälpa oss att skapa bättre förutsättningar för solelen kommer vi inom 5 år ha en marknad som sköter sig själv, säger Johan Öhnell på Telge Energi.

Fakta om Solel

• Idag finns cirka 6 GWh solel installerad i Sverige. Det är ungefär lika mycket som ett vindkraftverk.
  • Det finns 100 kvadratkilometer södervända svenska tak– med potential för 30 TWh solel. Det motsvarar 5 kärnkraftsreaktorer.
  • Solel kostar idag 2,50 kr/kWh att producera utan statligt bidrag. Vindkraft kostar ungefär 80 öre.
  • Sverige har bra solförhållanden: 900 fullasttimmar/år. Det är samma nivå som i Tyskland. Soliga Spanien har ett snitt på 1300 timmar.

Sol i eluttaget. Så funkar det:

• Vi köper den överskottsel som villaägarna inte förbrukar i den egna fastigheten.
  • Producenten får ett marknadspris för sitt överskott, 2.50 kr/kWh. Tidigare har de flesta fått under 50 öre.
  • Marknadspriset gör det lönsamt att investera i en solanläggning, även utan statligt bidrag.
  • Det gör att fler kommer investera och bygga större anläggningar.
  • På detta sätt är kunder som köper solel aktivt med och påverkar utbyggnaden av solelen.

Vill du ha mer information? Komma i kontakt med någon av våra solproducenter? Få mer information om SIFO-undersökningen? Kontakta oss:

Johan Öhnell, vd Telge Energi
E-post: johan.ohnell@telge.se