Bo Ringdahl ny VD för Tengbom

Bo Ringdahl har utsetts till ny VD för arkitektföretaget Tengbom, som erbjuder innovativa, kvalificerade och kostnadseffektiva tjänster inom hela arkitekturområdet. Bo Ringdahl kommer närmast från posten som VD för IT- och management-konsultbolaget HiQ Stockholm AB.

Bo Ringdahl, född 1959, är universitetsutbildad inom företagsekonomi, juridik och ledarskap. Under 17 år har Bo Ringdahl haft ledande befattningar inom börsnoterade HiQ varav de senaste sju åren som VD för HiQ Stockholm AB.

-  Rekryteringen av Bo Ringdahl är ett viktigt steg på vägen i Tengboms fortsatta utveckling. En gedigen erfarenhet inom konsultbranschen i kombination med en bakgrund som framgångsrik VD för en stor organisation gör Bo Ringdahl mycket lämpad som VD. Därutöver har Bo, som under en tid verkat som styrelseledamot i Tengbomgruppen, insikt och kunskap om bolaget och arkitektbranschen. Vi i styrelsen är övertygade om att Bo tillsammans med Tengboms kunniga medarbetare har goda förutsättningar att vidareutveckla och stärka bolagets marknadsposition, säger Tengbomgruppens styrelseordförande Håkan Bryngelson.

Bo Ringdahl tillträder som VD den 1 december 2013 och efterträder Magnus Meyer som blir ny VD för WSP Sverige.

-  Tengbom har haft en god tillväxt under senare år och hämtat hem nomineringar och priser i flera prestigefyllda internationella arkitekttävlingar. Det är en spännande möjlighet att tillsammans med organisationen vidareutveckla affärskonceptet för Tengbom, bland annat i form av långsiktiga relationer med existerande och nya kunder, och leda ett av Nordens ledande arkitektbolag upp till nästa nivå, säger tillträdande VD Bo Ringdahl.

-  Jag vill tacka Magnus Meyer som har lett den positiva utvecklingen av Tengbom under de senaste åtta åren, och samtidigt välkomna Bo till hans nya roll, avslutar Tengbomgruppens styrelseordförande Håkan Bryngelson.

För ytterligare information:

Håkan Bryngelson, Styrelseordförande Tengbomgruppen, 070-545 36 55

Bo Ringdahl, tillträdande VD Tengbomgruppen, 070-420 00 25

Annika Hansson Wretman, presskontakt, Tengbom, 073-323 26 80 annika.wretman@tengbom.se

Tengbom är ett av Nordens ledande arkitektkontor och står för en framåtblickande och levande arkitektur med hus och miljöer som människor vill besöka, och bo och arbeta i. Tengbom har omkring 550 medarbetare fördelade på tolv orter i Sverige och Finland. Tengbom grundades 1906 av Ivar Tengbom, förgrundsgestalt inom svensk arkitektur.

Tengbom har haft en god tillväxt under senare år och hämtat hem nomineringar och priser i flera prestigefyllda internationella arkitekttävlingar. Det är en spännande möjlighet att tillsammans med organisationen vidareutveckla affärskonceptet för Tengbom, bland annat i form av långsiktiga relationer med existerande och nya kunder, och leda ett av Nordens ledande arkitektbolag upp till nästa nivå.
Bo Ringdahl, ny VD för Tengbom.