Första stenlyftet för den Tillfälliga Saluhallen på Östermalmstorg

Tengbom är arkitekterna bakom utvecklingen och upprustningen av Östermalmshallen och den Tillfälliga Saluhallen som uppförs på Östermalmstorg under tiden upprustningen sker. Idag görs ett ”första stenlyft” inför den Tillfälliga Saluhallen.

Den nya Tillfälliga Saluhallen har ritats av Tengbom och blir 1800 kvm (58 x 34 m i omkrets och 9-11 m hög). Byggnaden utförs i trästomme, är klädd med träpanel och translucent kanalplast. Den kommer hålla en hög arkitektonisk standard för att vara tillfällig och beräknas kunna öppna för verksamhet den 1 februari 2016.

- Det här är ett stort och ansvarsfullt projekt för oss på Tengbom både vad avser den befintliga hallens utveckling och upprustning samt gestaltningen av den Tillfälliga Saluhallen på torget. Östermalmshallen är en institution för många stockholmare. En historisk miljö som kräver stor varsamhet och i vårt uppdrag ingår att återställa hallen till sin forna glans samtidigt som nya nödvändiga tekniska funktioner ska installeras, säger Mark Humphreys, uppdragsansvarig arkitekt hos Tengbom.

Idag görs det ”första stenlyftet” av Jan Valeskog (S), ordförande i fastighetsnämnden och Ulf Elmquist, ordförande i Östermalmshallens företagarförening, för att manifestera att byggandet nu är i gång. Östermalmshallen byggdes 1888 och är idag en av Sveriges främsta handelsplatser för matupplevelser. Målet med utvecklingen och upprustningen är att säkerställa hallens position som en matdestination med en betydande roll för Stockholm, Sverige och Skandinavien.

För mer information, kontakta:
Emelie Mannheimer, Marknads- och kommunikationschef Tengbom

Tengbom är ett av Nordens äldsta och ledande arkitektkontor. Vår vision är att skapa en innovativ och tidlös arkitektur som är levande med hus och miljöer som människor vill besöka, bo och arbeta i. Tengbom har ca 500 medarbetare fördelade på tolv orter i Sverige och Finland. Tengbom grundades 1906 av Ivar Tengbom, förgrundsgestalt inom svensk arkitektur.

Det här är ett stort och ansvarsfullt projekt för oss på Tengbom både vad avser den befintliga hallens utveckling och upprustning samt gestaltningen av den Tillfälliga Saluhallen på torget. Östermalmshallen är en institution för många stockholmare. En historisk miljö som kräver stor varsamhet och i vårt uppdrag ingår att återställa hallen till sin forna glans samtidigt som nya nödvändiga tekniska funktioner ska installeras.
Mark Humphreys, uppdragsansvarig arkitekt hos Tengbom