Tengbom utformar nytt koncept i Tumba

På uppdrag av Coop Fastigheter AB har Tengbom arkitekter tagit fram ett nytt koncept som kombinerar matbutik med tennishall och gym. Den moderna stora byggnaden ligger centralt i Tumba och beräknas bli klar hösten 2016.

Coop Fastigheter ska uppföra en ny byggnad på den gamla ABC-tomten i Tumba.  Det färdiga detaljplaneförslaget baserat på Tengboms skiss omfattar en byggnad som rymmer en stor Coopbutik, lokaler för gym samt en tennishall ovanpå. Hallen har fyra tennisbanor godkända av svenska tennisförbundet och två banor för den snabba, alltmer populära sporten paddle tennis.

Byggnaden får en karaktäristisk form med skarpskurna, vita volymer. Den tredelade fasaden mot Huddingevägen bryter ned skalan och ger respektive verksamhet möjlighet att skylta med sitt innehåll i stora glaspartier. Mötesplatser skapas för livet kring tennisbanorna, med möjlighet till läxläsning, umgänge och avkoppling. En balkong längs med hela tennishallen ger god överblick över vad som händer på banorna.

- Det här är ett pionjärprojekt för oss och det är väldigt roligt att vara med och skapa det här konceptet. Målet med vår utformning är att tillföra liv och en värdig stadsmässighet på platsen, och att låta byggnaden ge uttryck för den aktivitet och livfullhet som den innehåller, säger Johan Nylind, ansvarig arkitekt på Tengbom.

Tengboms inredningsarkitekter, som tidigare ritat den nyligen ombyggda och uppmärksammade SALK-hallens fina lokaler, ansvarar även i detta projekt för inredning av tennishallen.

Detaljplanen tas upp i Botkyrka kommuns byggnadsnämnd i oktober och beräknas träda i kraft kring årsskiftet 2014/15. Projekteringen påbörjades i augusti och byggnaden beräknas stå klar hösten 2016.

För ytterligare information:
Johan Nylind, ansvarig arkitekt, Tengbom, 08-410 354 15
Caroline Curman Björkdahl, studiochef handel, Tengbom, 08-08-412 52 99
Kjerstin Björk, ansvarig inredningsarkitekt och studiochef inredning, Tengbom, 08-410 354 49
Clara Bolinder-Lundberg, kommunikationschef, Tengbom, 070-719 84 43 cbl@tengbom.se

Tengbom är ett av Nordens äldsta och ledande arkitektkontor. Vår vision är att skapa en innovativ och tidlös arkitektur som är levande med hus och miljöer som människor vill besöka, bo och arbeta i. Tengbom har ca 500 medarbetare fördelade på tolv orter i Sverige och Finland. Tengbom grundades 1906 av Ivar Tengbom, förgrundsgestalt inom svensk arkitektur.

Det här är ett pionjärprojekt för oss och det är väldigt roligt att vara med och skapa det här konceptet. Målet med vår utformning är att tillföra liv och en värdig stadsmässighet på platsen, och att låta byggnaden ge uttryck för den aktivitet och livfullhet som den innehåller.
Johan Nylind, ansvarig arkitekt på Tengbom