Mjölkpriset väntas svänga kraftigt

Mjölkkrisen i vintras när betalningen för mjölken sjönk och många gårdar fick stora problem med lönsamheten var ingen engångshändelse. Tvärtom. Tätare och kraftigare svängningar i mjölkpriset väntar framöver.

Det säger Lennart Holmström, marknads- och statistikexpert på LRF Mjölk.

– Det blir stora variationer. Det kommer vi att se mycket mer av än tidigare, säger han.

Anledningen till detta är främst att den globala efterfrågan på mjölk ökar. På grund av suget efter mjölk finns sedan 2007 inte längre några större lager av mjölkpulver och smör. Dessa kunde tidigare användas som buffert när efterfrågan översteg tillgången.

Den stora risken för många mjölkföretagare uppstår när foderpriserna skjuter i höjden samtidigt som mjölkpriset sjunker. Foderpriset kan säkras genom terminskontrakt. Mjölkpriset däremot är svårt att säkra eftersom det kräver att det inhemska mjölkpriset följer det globala mer än vad som är fallet i dag.

– Prissvängningarna måste vara något så när samvarierande för att en säkring av mjölkpriset ska fungera rimligt bra, säger Mikael Rubin, lantbruksansvarig på Handelsbanken Skog och lantbruk.

Han tar som exempel det faktum att globala priset på mjölkpulver ökat med närmare 100 procent sedan årsskiftet.

Svenska mjölkbönder har inte sett en ökning i betalningen med 100 procent under samma tid.

– Mjölken säljs i fraktioner. Det handlar om färskmjölk, mjölkpulver, smör och ost som alla har sina egna priskurvor, säger Mikael Rubin.
Mjölkpriset, Tillväxt sidorna 14–15

Samuelssons startar nytt

Svag lönsamhet på spannmålsodling i skogsbygd och osäker lönsamhet i mjölkproduktionen är orsaker till att starke mannen Magnus Samuelsson med fru Kristin, brorsan Torbjörn och svägerskan Anna startar ett nytt företag hemma på gården utanför Kisa. I Samuelssons Power and Speed bjuds grupper in för att lyfta skrot, köra fort med högljudda motorer och jaga. (Foto: Stefan Bladh)
Samuelssons, Tillväxt sidorna 8–13

”Virkesköpare borde lära av Ikea”
Många rättsliga tvister efter en avverkning skulle kunna undvikas om skogsbolagen hanterade klagomål bättre, säger jägmästaren och skogsekonomen Sverker Forsén.
– Branschen borde lära av Ikea. Far man dit, tjopp så får man en ny vara. Det där tänket har inte kommit in skogsbranschen. De borde ha rutiner för det.
Virkesaffären, Tillväxt sidorna 22–25

Skogens kanelbulle
Björkveden må anses vara skogens kanelbulle, lättsåld och omtyckt i alla former i hela landet. Men det finns fler delikata sortiment som också går att sälja: stegslan, stängselstolp, pallkubb, tumstockstimmer, svarvtimmer, gärdsgårdsvirke, stamblock, rökved, tändsticksvirke är några av dem.
Krönika, Tillväxt sidorna 34–35

Kontakt: